0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Mind, Cognition, Semiosis: Ways to Cognitive Semiotics

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Lublin, 2018

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Piotr Konderak

  • Wydawca: UMCS

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 37,80 zł
34,02 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Mind, Cognition, Semiosis: Ways to Cognitive Semiotics

What is meaning-making? How do new domains of meanings emerge in the course of child’s development? What is the role of consciousness in this process? What is the difference between making sense of pointing, pantomime and language utterances? Are great apes capable of meaning-making? What about dogs? Parrots? Can we, in any way, relate their functioning and behavior to a child’s? Are artificial systems capable of meaning-making?
The above questions motivated the emergence of cognitive semiotics as a discipline devoted to theoretical and empirical studies of meaning-making processes. As a transdisciplinary approach to meaning and meaning-making, cognitive semiotics necessarily draws on a different disciplines: starting with philosophy of mind, via semiotics and linguistics, cognitive science(s), neuroanthropology, developmental and evolutionary psychology, comparative studies, and ending with robotics.
The book presents extensively this discipline. It is a very eclectic story: highly abstract problems of philosophy of mind are discussed and, simultaneously, results of very specific experiments on picture re cognition are presented. On the one hand, intentional acts involved in semiotic activity are elaborated; on the other, a computational system capable of a limited interpretation of excerpts from Carroll’s Through the Looking-Glass is described. Specifically, the two roads to cognitive semiotics are explored in the book: phenomenological-enactive path developed by the so-called Lund school and author’s own proposal: a functional-cognitivist path.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologia polska
  • ISBN: 978-83-227-9085-4
  • ISBN druku: 978-83-227-9085-4
  • Liczba stron: 320
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Introduction: How to Approach Meaning?   9
Acknowledgements  17
Part I. Cognitive Semiotics: The Basics 19
Chapter 1. Introducing Cognitive Semiotics  21
	1.1 The beginnings  21
	1.2 Extension of the term “semiotics”   24
	1.3 Methodology of cognitive semiotics   26
	1.4 Transdisciplinarity   29
	1.5 Phenomenological contributions  30
	1.6 “Third stage” of cognitive science   31
	1.7 Key research interests 32
		1.7.1 Metatheoretical considerations  32
		1.7.2 Semiotic development and evolution 33
		1.7.3 Multimodality and gestures 37
	1.8 Cognitive semiotics and cognitivism 38
Chapter 2. The Semiotic Hierarchy Framework 41
	2.1 Meaning theory – initial remarks   41
	2.2 The Semiotic Hierarchy as a theory of meaning 43
		2.2.1 Level 1: Life  43
		2.2.2 Level 2: Consciousness   45
		2.2.3 Between life and consciousness: the first transition  46
		2.2.4 Level 3: Signs 48
		2.2.5 Between consciousness and signs: the second transition  49
		2.2.6 Level 4: Language   50
		2.2.7 From signs to language: the third transition   52
	2.3 The Semiotic Hierarchy: some objections   54
Part II. Minds and Meanings 61
Chapter 3. “Analytic” Philosophy of Mind  63
	3.1 The Cartesian heritage  63
	3.2 Meaningful behavior   66
		3.2.1 Behaviorism and cognitive semiotics: mind, body, behavior   70
		3.2.2 Problem of other minds   70
		3.2.3 First-person knowledge 71
	3.3 Reduction to the neural: meaning in the brain  72
		3.3.1 Phenomenological fallacy and other problems   73
	3.4 Meaning and function 75
		3.4.1 On the way to functionalism: causal profiles 75
		3.4.2 Mind and function  76
		3.4.3 Qualia  79
		3.4.4 The representational theory of mind 80
		3.4.5 Functionalism extended  82
		3.4.6 Functionalism and cognitive semiotics 84
		3.4.7 Extended mind and meaning-making  86
	3.5 Consciousness, functionally understood  87
	3.6 The subjective mind  90
Chapter 4. The Phenomenological Mind and Meaning-Making   93
	4.1 How should phenomenology be approached?  93
	4.2 Intentionality 95
		4.2.1 Perception 97
		4.2.2 Remembering   101
		4.2.3 Imagination and anticipation   103
		4.2.4 Signitive intentions   103
		4.2.5 Pictorial intention  105
		4.2.6 Indicational intentions  106
		4.2.7 Categorial intentions   107
		4.2.8 Types of intentionality and the Semiotic Hierarchy 109
	4.3 So where are meanings?   109
	4.4 The phenomenological method  111
	4.5 Lifeworld 115
	4.6 Intersubjectivity 116
	4.7 Embodiment  119
	4.8 A way to science   120
	4.9 Phenomenology applied   122
		4.9.1 Neurophenomenology   122
		4.9.2 Front-loading phenomenology  124
		4.9.3 A note on heterophenomenology 126
	4.10 Summary: taking phenomenology seriously   127
Part III. Cognition 133
Chapter 5. Cognitivist Approach to Cognition 135
	5.1 “Cognitivism” or standard cognitive science 135
	5.2 Symbolic approach: the three basic ideas   136
		5.2.1 Limitations: magical number 7  137
		5.2.2 The generative approach to language 138
		5.2.3 TOTE: organization of behavior and behind behavior 140
		5.2.4 Cognitivism in a nutshell: perception   141
	5.3 Connectionist approaches  143
		5.3.1 Overview of the architecture  144
		5.3.2 Connectionist representations 145
		5.3.3 Manipulations on representations  147
	5.4 Representations revisited 148
	5.5 What cognitive science is supposed not to be   149
	5.6 Standard cognitive science and meaning-making 151
	5.7 Cognitivism – summary   153
	5.8 Departure from cognitivism: dynamical systems 154
		5.8.1 Dynamical systems – applications  156
Chapter 6. Beyond Cognitivism?  159
	6.1 Problems with cognitivism   159
	6.2 The enactive approach: cognition as interaction   160
		6.2.1 Meaning-making in perception I: Gibson’s ecological psychology  163
		6.2.2 Meaning-making in perception II: “skillful bodily activity”  167
		6.2.3 Experiences 169
		6.2.4 Foundations of meaning: autonomy and sense-making  170
		6.2.5 Consciousness and phenomenology 172
		6.2.6 Radical enactivism: Hutto and Myin   173
		6.2.7 Enactivism in cognitive semiotics  175
	6.3 Embodied cognition  175
		6.3.1 The two approaches to embodiment 178
		6.3.2 Embodiment in practice  179
		6.3.3 How to overcome the limitations?  181
		6.3.4 Six faces of embodiment   183
		6.3.5 Summarizing embodiment   184
	6.4 Extended cognition   185
		6.4.1 Constitution and the cognitive   186
		6.4.2 What is a cognitive system? 187
	6.5 The embedded mind: a short note  190
	6.6 4e+a (or rather 2e+a)   191
	6.7 Representations 196
		6.7.1 Representations and cognitive semiotics   199
	6.8 Summary: cognitive science, cognitive sciences  200
Part IV. Semiosis 207
Chapter 7. Towards a Semiotics for Cognitive Semiotics  209
	7.1 Semiotics, sign, semiosis   209
	7.2 What is a sign: The Stoics 210
		7.2.1 Kinds of signs   210
		7.2.2 Sign, proposition and conditional  211
		7.2.3 Signs and language  212
		7.2.4 “Reading the world”: semeia and cognitive semiotics   213
	7.3 Peircean semiotics  214
		7.3.1 Signs and cognition 215
		7.3.2 Sign, the definition(s)   217
		7.3.3 Peircean semiosis as meaning-making 221
		7.3.4 The second trichotomy  222
		7.3.5 Meanings beyond signs  225
		7.3.6 Peircean cognitive semiotics  226
	7.4 Semiotics for cognitive semiotics: Sonesson  227
		7.4.1 Perceptual meaning 227
		7.4.2 Sonesson’s notion of a sign   228
		7.4.3 Phenomenology and semiotics 231
	7.5 Semiotics and empirical studies   234
		7.5.1 Emergence of sign function empirically addressed   235
		7.5.2 Semiotics for cognitive semiotics: applications   237
			7.5.2.1 Study I: understanding iconicity   238
			7.5.2.2 Study II: the role of semiotic vehicles in communication   239
	7.6 In sum: the conceptual-empirical spiral   241
Chapter 8. Cognitivism: Modeling Semiosis  243
	8.1 Back to cognitivism: a method 243
		8.1.1 Cognitive architectures  244
		8.1.2 Cognitive modeling: an example application  246
		8.1.3 Cognitive (computational) modeling   248
	8.2 Cognitive modeling of semiosis  250
		8.2.1 What is modeled: semiotic systems   251
		8.2.2 Approaches to semiosis  253
		8.2.3 Cognitive architecture for semiosis: GLAiR & snarpy   255
		8.2.4 Semiosis implemented 257
		8.2.5 Further observations  266
		8.2.6 Re-interpretation 271
		8.2.7 Using a sign as a sign  273
	8.3 Summary: cognitive modeling of meaning-making 275
Concluding Remarks: Ways to Cognitive Semiotics Reconsidered  277
Common starting point 277
Complications on the road   279
The forking of paths   281
On the cognitivist path   281
Back on the common road?   283
What’s on the horizon  283
Cognitivism on the horizon 285
The last signpost on the road 286
References   287
Index of Names   309
Index of Subjects   313
Słowa kluczowe: mind cognition Semiosis

Inni Klienci oglądali również

32,13 zł 35,70 zł
Do koszyka

The Language-Cognition Interface in Bilinguals: An evaluation of the Conceptual Transfer Hypothesis

Książka skierowana jest do studentów i pracowników naukowych filologii obcych, których zainteresowania obejmują psycholingwistyczne zależności pomiędzy umysłowością a językiem w kontekście szeroko pojmowanej dwujęzyczności. Zawiera...
21,74 zł 24,15 zł
Do koszyka

Ways to Translation

Scholarship in translation studies is these days developing at an unprecedented rate, as the field is becoming ever more diversified and specialized. This volume aims at disseminating up-to-date knowledge about translation and interpreting and providin...
25,11 zł 27,90 zł
Do koszyka

Dieta MIND

Co roku „dieta mind” znajduje się w czołówce rankingu najzdrowszych diet, tworzonym przez lekarzy – dietetyków, diabetologów, psychologów. Jej pierwotnym zadaniem miało być przede wszystkim wzmocnienie ukła...
18,90 zł 21,00 zł
Do koszyka

The Puzzle of (Un)Countability in English. A Study in Cognitive Grammar

Monografia poświęcona jest policzalności i niepoliczalności rzeczownika w języku angielskim. Książkę rozpoczyna przegląd literatury poświęconej temu zagadnieniu począwszy od pierwszych gramatyk, w których podjęto analizę tego tematu, poprzez naj...
8,51 zł 9,45 zł
Do koszyka

Cognitive theories in their application to different languages and discourse cultures: Kielce research team

The eight chapters of this monograph represent different research projects being conducted at Jan Kochanowski University in Kielce, Poland andplace that research within the broader scope of work being done throughoutPoland in the fields of ...
51,75 zł 69,00 zł
Do koszyka

Mind hacking

Otacza nas potężny szum medialny, ślepota banerowa, stres informacyjny oraz wszędobylskie fake newsy. Takie warunki powodują, że teraz treści sprzedażowe w reklamach, ofertach handlowych czy na stronach internetowych muszą być bardziej niż kiedykolwiek...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!