0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Od intuicji językowej

(eBook)

do zachowań intuicyjnych w języku na przykładzie języka francuskiego jako obcego

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2021

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Wioletta A. Piegzik

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 79,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 55,30 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

59,25 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Od intuicji językowej

Książka podejmuje zagadnienie intuicji językowej, która nie doczekała się jak do tej pory praktycznie żadnych opracowań naukowych ani badań empirycznych. Tymczasem intuicja towarzyszy każdemu użytkownikowi języka i stanowi o jego biegłości językowej, a także bystrości w sytuacjach nowych czy niejasnych, które wymagają natychmiastowej oceny, diagnozy i działania. Intuicja językowa to rodzaj inteligentnego instynktu, od którego zależy często sukces lub porażka. Jako stary mechanizm ewolucyjny działa w obszarze podświadomości lub na obrzeżach świadomej uwagi skąd pochodzi jej ,,tajemniczy” charakter, ale także siła manifestująca się w jej natychmiastowych decyzjach ujawniających się użytkownikowi języka często jako ,,pierwsza myśl” czy też wyczuwalne możliwości.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologia polska
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologie obce
  • ISBN: 978-83-01-21915-4
  • ISBN druku: 978-83-01-21799-0
  • Liczba stron: 292
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
WPROWADZENIE 9
Pierwotność intuicji w poznawaniu i języku Czesław S. Nosal   9
WSTĘP   13
CZĘŚĆ PIERWSZA  21
1. Intuicja w psychologii  21
	1.1. Intuicja jako jedna z podstawowych funkcji świadomości – ujęcie Carla Gustava Junga   22
		1.1.1. Intuicja towarzysząca myśleniu, uczuciu i percepcji  30
		1.1.2. Znaczenie nieświadomości w przetwarzaniu informacji. Nieświadomość zbiorowa a indywidualna  33
	1.2. Intuicja jako szybkie myślenie – ujęcie Daniela Kahnemana 39
		1.2.1. Myślenie szybkie a pamięć skojarzeniowa 41
		1.2.2. Heurystyki jako sposoby działania oparte na intuicji  43
		1.2.3. Ograniczenia intuicji  45
	1.3. Intuicja jako nieświadoma inteligencja – ujęcie Gerda Gigerenzera 47
		1.3.1. Od ogólnych zdolności kognitywnych do ogólnych reguł  50
		1.3.2. „Pierwsza myśl najlepsza”   53
		1.3.3. Intuicja w codziennej komunikacji 57
	1.4. Intuicja jako podstawa uczenia się implicytnego – koncepcja Czesława S. Nosala  59
		1.4.1. Komplementarność inteligencji i intuicji w uczeniu się w trybie implicite 63
		1.4.2. Uczenie się w trybie implicite a związek z inteligencją ogólną  65
Wnioski 66
2. Intuicja w językoznawstwie   70
	2.1. Intuicja w gramatyce generatywno-transformacyjnej Noama Chomsky’ego   72
		2.1.1. Gramatyka uniwersalna   77
		2.1.2. Rozróżnienie między kompetencją językową a performancją   80
		2.1.3. Struktura powierzchniowa a struktura głęboka 84
			2.1.3.1. Hipoteza językowej intuicji modularnej 87
	2.2. Intuicja i akt przed-wypowiedzeniowy we francuskiej myśli językoznawczej   89
		2.2.1. Psychomechanika i mechanika intuicyjna – koncepcja Gustave’a Guillaume’a   90
			2.2.1.1. Język i intuicja w ujęciu psychomechaniki   92
			2.2.1.2. Ruch myśli leżący u podstaw powstawania słów  95
			2.2.1.3. Nieświadomość vs widzenie  96
		2.2.2. Teoria wypowiadania Émile’a Benveniste’a i intuicyjne „ja” wypowiadającego się  99
			2.2.2.1. Semiotyka vs semantyka a obecność intuicji  102
			2.2.2.2. Znak językowy i rola intuicji w tworzeniu znaku  103
		2.2.3. Składnia strukturalna i intuicyjne połączenia pomiędzy wyrazami – koncepcja Luciena Tesnière’a   105
			2.2.3.1. Powiązania w strukturze wewnętrznej zdania a domysł językowy  108
Wnioski 110
3. Intuicja w glottodydaktyce 115
	3.1. Nieświadome nabywanie a świadome uczenie się języka obcego 116
	3.2. Wiedza implicytna i rola intuicji  120
		3.2.1. Wiedza implicytna vs świadoma wiedza zautomatyzowana   123
		3.2.2. Badania nad wiedzą językową uczących się L2 125
	3.3. Intuicja a domysł językowy i rozumowanie indukcyjne  129
	3.4. Intuicja jako strategia uczenia się języka obcego i cecha dobrego ucznia 134
	3.5. Intuicja a wrażliwość językowa   136
	3.6. Intuicja językowa jako wyczucie językowe – w kierunku kształcenia intuicji w nauczaniu formalnym 142
	3.7. Wszechobecna, wielopostaciowa i stopniowalna intuicja językowa wspierająca użytkownika w nauce i użyciu języka – koncepcja Valérie Derkx  146
		3.7.1. Intuicja a użytkownicy języka: od typologii użytkowników do typologii intuicji  149
		3.7.2. Typy intuicji językowej – klasyfi kacja według Valérie Derkx  156
			3.7.2.1. Intuicja fonetyczna 157
			3.7.2.2. Intuicja morfologiczna   159
			3.7.2.3. Intuicja składniowa  160
			3.7.2.4. Intuicja leksykalno-semantyczna 162
			3.7.2.5. Intuicja pragmatyczna   165
			3.7.2.6. Intuicja stylistyczna  167
	3.8. Intuicja językowa w kształceniu oraz ewaluacji językowych kompetencji komunikacyjnych – ujęcie Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego 168
	3.9. Intuicja językowa w glottodydaktyce – podsumowanie. W kierunku badania zachowań intuicyjnych w L2   171
CZĘŚĆ DRUGA 177
4. Zachowania intuicyjne w języku obcym: badanie własne 177
	4.1. Przedmiot, cele i pytania badawcze   177
	4.2. Diagnoza poprzeczna w badaniu językowych zachowań intuicyjnych  179
	4.3. Narzędzia badawcze i operacjonalizacja zachowań intuicyjnych  183
		4.3.1. Test oceny poprawności gramatycznej w limitowanym czasie   187
		4.3.2. Test oceny poprawności gramatycznej bez presji czasu uwzględniający wiedzę metajęzykową   192
		4.3.3. Test wnioskowania znaczeń w limitowanym czasie  197
		4.3.4. Test wnioskowania znaczeń bez presji czasu   199
		4.3.5. Ankieta ukierunkowana na poznanie reprezentacji intuicji językowej uczestników badania 201
		4.3.6. Ankieta samooceny w zakresie zachowań intuicyjnych w L2   202
		4.3.7. Zastosowane narzędzia badawcze: podsumowanie  203
	4.4. Procedura badawcza   204
	4.5. Charakterystyka grupy badawczej   205
	4.6. Uzyskane wyniki badania  207
		4.6.1. Wyjaśnienia wstępne   207
		4.6.2. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o poziom poprawnych zachowań intuicyjnych 209
		4.6.3. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o tendencję w rozwoju zachowań intuicyjnych   224
		4.6.4. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o reprezentacje intuicji językowej uczestników badania 230
		4.6.5. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o poziom poprawnej samooceny w zakresie zachowań intuicyjnych  241
	4.7. Podsumowanie wyników badania. Wnioski końcowe 247
Zakończenie   251
Bibliografia  257
Spis tabel  265
Spis rysunków 267
Załączniki  269
	Załącznik 1. Jądrowe estymatory gęstości – ujęcie poglądowe wraz z wartościami   269
	Załącznik 2. Jądrowe estymatory gęstości – ujęcie poglądowe   270
	Załącznik 3. Reprezentacja sferyczna wyróżnionych typów intuicji językowej na podstawie uzyskanych wyników badania własnego  271
	Załącznik 4. Ankieta na temat reprezentacji intuicji językowej  272
	Załącznik 5. Test oceny poprawności gramatycznej w limitowanym czasie 273
	Załącznik 6. Test wnioskowania znaczeń w limitowanym czasie 276
	Załącznik 7. Test oceny poprawności gramatycznej bez presji czasu uwzględniający wiedzę metajęzykową 278
	Załącznik 8. Test wnioskowania znaczeń bez presji czasu 281
	Załącznik 9. Ankieta samooceny w zakresie działań intuicyjnych w L2   282
Indeks rzeczowy  283
Résumé 287
Summary 289

Inni Klienci oglądali również

36,00 zł 40,00 zł
Do koszyka

Felieton polityczny w świetle teorii perswazji językowej (Политический фельетон в свете теории речевого воздействия)

Książka poświęcona jest kompleksowej analizie strategii i taktyk perswazji językowej, stosowanych we współczesnej felietonistyce politycznej polskiej oraz rosyjskiej.W ostatnich dekadach polityczny przekaz medialny stał się ważnym przedmio...
15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Kompetencje XXI wieku certyfikacja biegłości językowej/Competences of the 21st century: Certification of language proficiency

Certyfikowanie kompetencji językowych w sposób trafny i rzetelny jest wyzwaniem od strony zarówno merytorycznej, jak i organizacyjnej, z którym mierzą się jednostki i instytucje przeprowadzające takie egzaminy. Międzynarodowa konfe...
18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

W poszukiwaniu tożsamości językowej. Tom I

Poszukiwanie najskuteczniejszych metod porozumiewania się jest dziś związane z uwzględnieniem bardzo szerokiej perspektywy zagadnień nie tylko językoznawczych, ale i psycholingwistycznych, socjologicznych, kulturowych, zagadnień funkcjonowania jednoste...
26,46 zł 29,40 zł
Do koszyka

Poradnia językowa, słucham... Wybór odpowiedzi Telefonicznej Poradni Językowej Uniwersytetu Gdańskiego

Książka pt. Poradnia Językowa, słucham… stanowi wybór odpowiedzi na pytania kierowane w ciągu ostatnich dwu lat do Telefonicznej Poradni Językowej Uniwersytetu Gdańskiego. Zawiera około 400 krótkich tekstów o charakterze por...
7,20 zł 8,00 zł
Do koszyka

Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem

Celem monografii było ukazanie, w jaki sposób terapia językowa wpływa na całościowe funkcjonowanie dzieci z autyzmem. W osiągnięciu zamierzonego celu pomogło oparcie się na wiedzy neurologopedycznej, językoznawczej oraz psychologicznej oraz zast...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Dziecięca astronomia. Intuicje i zarysy pojęć astronomicznych: mity, wyniki badań i wnioski pedagogiczne

Dzieci bardzo wcześnie formułują wyjaśnienia dotyczące obiektów i zjawisk astronomicznych. Są one podobne do teorii naukowych, choć różnią się poziomem wewnętrznej spójności i logiką wyjaśnień. W drodze do naukowego wyjaśnienia dzi...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!