Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną
Prezentowana publikacja została opracowana z myślą o słuchaczach Studiów Podyplomowych Pedagogiki Specjalnej z zakresu Oligofrenopedagogiki. Z powodzeniem może ona jednak posłużyć także nauczycielom, terapeutom, wychowawcom, rodzicom, studentom, a także wszystkim innym osobom, które zajmują się zagadnieniami związanymi z edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zamieszczone w książce artykuły mają na celu ugruntowanie wiedzy dotyczącej funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną na różnych płaszczyznach życia. Monografia składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy aspektów terminologicznych niepełnosprawności intelektualnej oraz elementów diagnozy w pracy z osobami z niepełnosprawnością. Część druga opracowania obejmuje zagadnienia związane z kształceniem, wychowaniem i terapią osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Wstęp 7
I. Niepełnosprawność intelektualna – aspekty terminologiczne i diagnostyczne 9
Katarzyna Rusinek: Współczesne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej 11
Anna Prokopiak: Współpraca z rodziną w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka 37
Agnieszka Pawlak-Kindler: Diagnoza podstawą indywidualizacji oddziaływań edukacyjno-wychowawczych w I etapie kształcenia 47
II. Kształcenie, wychowanie i terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną 65
Bożenna Kowalik, Agnieszka Pawlak-Kindler: Wybrane metody stosowane w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną 67
Renata Rejnowska: Praca z dzieckiem z głęboką niepełnosprawnością intelektualną 85
Anna Wojnarska: Komunikacja niewerbalna niepełnosprawnych intelektualnie 103
Renata Zubrzycka: Wychowanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – w poszukiwaniu inspiracji 123
Zofia Palak, Joanna Swędrak: Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną – implikacje rehabilitacyjne 133