0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Prawo ochrony środowiska

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2021

  • Seria / cykl: Akademicka. Prawo

  • Autor: Marek Górski

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 67,00 zł
60,30 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Prawo ochrony środowiska

Podręcznik składa się z dwóch części:
Pierwsza dotyczy zasad ogólnych ochrony środowiska i oceny oddziaływania na nie. Porusza również zagadnienia dostępu do informacji o środowisku, instrumentów finansowo-prawnych stosowanych do osiągania celów jego ochrony oraz odpowiedzialności prawnej z tytułu niewykonywania obowiązków ochronnych i wyrządzania szkód w środowisku.
W części drugiej omówiono poszczególne komponenty i sposoby oddziaływania na środowisko oraz jego ochronę (prawo emisyjne, gospodarowanie odpadami, ochronę wód, ochronę przyrody i jej zasobów, regulacje rolno-środowiskowe).

Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów prawa i administracji oraz innych kierunków związanych z ochroną środowiska. Zainteresuje również specjalistów w zakresie szeroko rozumianej problematyki prawnej ochrony środowiska.

Podręcznik został przygotowany przez zespół autorów z katedr prawa ochrony środowiska wydziałów prawa Uniwersytetu Szczecińskiego i Uniwersytetu Łódzkiego oraz Gdańskiej Szkoły Wyższej, a także prawników praktyków działających w instytucjach i firmach związanych z ochroną środowiska. Współautorem oraz redaktorem całości jest prof. Marek Górski, autor blisko 200 publikacji z zakresu głównie prawa ochrony środowiska, w tym komentarzy do ustaw oraz opinii do projektów aktów legislacyjnych; członek różnego rodzaju organów konsultacyjnych i doradczych, m.in. Państwowej Rady Ochrony Środowiska, Państwowej Rady Ochrony Przyrody, Komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8246-882-3
  • ISBN druku: 978-83-8246-463-4
  • EAN: 9788382468823
  • Liczba stron: 888
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  21

Wstęp  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  27

Część pierwsza

ZAGADNIENIA OGÓLNE

Rozdział 1. Zagadnienia wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  31

1.1.   Środowisko i jego zagrożenia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  31

1.2.   Ochrona środowiska – od działań incydentalnych do polityki środowiskowej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  35

1.3.   Ochrona środowiska jako zadanie państwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  40

1.4.   Prawo w ochronie środowiska  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  42

1.5.   Normy administracyjnoprawne w ochronie środowiska  . . . . . . . . . . . . . . . .  44

1.6.   System przepisów prawa ochrony środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  45

1.7.   Podstawowe założenia aktualnego systemu prawa ochrony środowiska  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  47

1.7.1.   Zakres regulacji i rola ustawy ogólnej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  47

1.7.2.   Przepisy ogólne Prawa ochrony środowiska  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  48

1.7.3.   Ustawa wprowadzająca i inne akty nowego systemu  . . . . . . . . . . . . .  49

1.8.   Ochrona środowiska w prawie unijnym   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  50

1.8.1.   Podstawy prawne kompetencji Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska  . . . . . . . . . .  50

1.8.2.   Zasady polityki w dziedzinie ochrony środowiska  . . . . . . . . . . . . . . .  52

1.8.3.   Ustawodawstwo wtórne jako podstawowe źródło prawa ochrony środowiska  . . . . . . . . . . . . .  53

1.8.4.   Dokumenty programowe – akty paraprawne   . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  54

1.9.   Sprawiedliwość ekologiczna  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  57

Rozdział 2. Zasady ogólne prawa ochrony środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    60

2.1.   Koncepcje zasad ogólnych w prawie polskim  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    60

2.2.   Zasady ogólne w prawie ochrony środowiska – poglądy doktryny  . . . . . .    61

2.3.   Zasady prawa ochrony środowiska wynikające z przepisów Konstytucji RP  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    63

2.4.   Zasady ogólne w regulacjach ustawowych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    65

2.4.1.     Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    65

2.4.2.     Zasada zrównoważonego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    66

2.4.3.     Zasada kompleksowości  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    69

2.4.4.     Zasada prewencji i zasada przezorności   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    71

2.4.5.     Zasada przezorności   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    74

2.4.6.     Zasada odpowiedzialności sprawcy – „zanieczyszczający płaci”  . . . .    78

2.4.7.     Zasada integracji wymagań ochrony środowiska w politykach, planach i programach  . . . . . . . .    83 

2.4.8.     Zasada dostępu do informacji  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    86

2.4.9.     Zasada partycypacji publicznej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    87

2.4.10.   Zasada ujednolicania  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    91

2.5.   Zasada subsydiarności w prawie ochrony środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . .    94

2.5.1.   Założenia ogólne zasady subsydiarności   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    94

2.5.2.   Ochrona środowiska a zasada subsydiarności w prawie unijnym   . . .    95

Rozdział 3. Zarządzanie sprawami ochrony środowiska  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    97

3.1.   Zarządzanie sprawami ochrony środowiska w świetle dokumentów prawa międzynarodowego  . . . . . . . .    97

3.2.   Rodzaje zadań administracji w dziedzinie ochrony środowiska  . . . . . . . .  101

3.3.   Zadania organizatorskie i bezpośrednio wykonawcze  . . . . . . . . . . . . . . . . .  103

3.3.1.   Krajowe i lokalne planowanie strategiczne w ochronie środowiska  . . . . . . . . . .  103

3.3.2.   Zadania własne samorządu terytorialnego   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  105

3.3.3.   Zadania związane z gospodarowaniem przestrzenią  . . . . . . . . . . . .  106

3.3.4.   Inne formy organizatorskiego działania organów lokalnych   . . . . .  107

3.4.   Podział kompetencji w zakresie zadań zobowiązująco-reglamentacyjnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  108

3.5.   Podział kompetencji w zakresie zadań nadzorczo-kontrolnych  . . . . . . . . .  111

3.5.1.   Zadania nadzorczo-kontrolne wykonywane przez administrację ogólną . . . . . . . . . . . .  111

3.5.2.   Zadania wykonywane przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska   . . . . . . . . . .  113

3.5.2.1.   Zakres zadań Inspekcji Ochrony Środowiska  . . . . . . . . . . .  113

3.5.2.2.   Uprawnienia kontrolne i nadzorcze Inspekcji Ochrony Środowiska  . . . . . . . . . . . . . . . . .  114

3.5.3.   Inspekcja a organy samorządu terytorialnego  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  115

3.5.4.   Państwowy monitoring środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  116

3.6.   Dyrektorzy ochrony środowiska jako organy administracji rządowej w zakresie spraw ochrony środowiska  . . .  117

3.7.   Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie – system EMAS  . . . . . . .  119

3.7.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  119

3.7.2.   System ekozarządzania i audytu EMAS w prawie unijnym   . . . . . .  121

3.7.3.   Wdrożenie wymagań systemu ekozarządzania i audytu EMAS w polskim prawie wewnętrznym  . . . . . . . . .  126

Rozdział 4. Procedury ocen oddziaływania na środowisko   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  134

4.1.   Założenia ogólne   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  134

4.2.   Procedura oceny strategicznej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  136

4.2.1.   Zakres obowiązku przeprowadzenia procedury  . . . . . . . . . . . . . . . .  136

4.2.2.   Przebieg procedury oceny strategicznej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  139

4.3.   System procedur oceny indywidualnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  141

4.3.1.   Pojęcie przedsięwzięcia i kategorie przedsięwzięć   . . . . . . . . . . . . . .  141

4.3.2.   Typy procedur oceny indywidualnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  144

4.3.3.   Cele prowadzenia procedur oceny indywidualnej  . . . . . . . . . . . . . .  145

4.4.   Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i procedura oceny podstawowej  . . . . . . . . . . . . . . .  146

4.4.1.   Zakres obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach   . . . . . . . . . . . . . . . .  146

4.4.2.   Właściwość organów w zakresie wydawania decyzji środowiskowych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  150

4.4.3.   Postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej  . . . . . . . .  153

4.4.4.   Procedura oceny podstawowej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  155

4.4.5.   Ustalenie treści decyzji środowiskowej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  162

4.4.6.   Nadzór nad prawidłowością decyzji środowiskowych  . . . . . . . . . . .  165

4.4.7.   Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko   . . . . . . . .  168

4.5.   Procedura oceny uzupełniającej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  170

4.6.   Procedura oceny „naturowej”   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  175

4.7.   Procedury oceny transgranicznej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  178

4.7.1.   Zakres obowiązku przeprowadzenia postępowań transgranicznych   . . . . . . . . . . . . . . . . .  178

4.7.2.   Postępowanie transgraniczne dotyczące przedsięwzięć  . . . . . . . . . .  179

4.7.3.   Postępowanie transgraniczne dotyczące projektowanych dokumentów  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  181

4.7.4.   Postępowanie transgraniczne dotyczące skutków pochodzących z innego państwa  . . . . . . . . . . . . . .  181

4.8.   Przeglądy ekologiczne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  182

Rozdział 5. Dostęp do informacji i partycypacja publiczna w ochronie środowiska   . . . . .  184

5.1.   Dostęp do informacji o środowisku i jego ochronie  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  184

5.1.1.   Prawo do informacji o środowisku w prawie unijnym i wewnętrznym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  184

5.1.2.   Tryby udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie  . . .  186

5.1.2.1.   Upowszechnianie informacji o środowisku   . . . . . . . . . . . .  186

5.1.2.2.   Dostęp do informacji o środowisku na wniosek  . . . . . . . .  187

5.1.3.   Odmowa udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie  . . .  188

5.1.4.   Opłaty za dostęp do informacji  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  193

5.2.   Udział społeczeństwa w podejmowaniu rozstrzygnięć związanych z ochroną środowiska  . . . . . . . . . .  194

5.2.1.   Prawo składania uwag i wniosków  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  194

5.2.2.   Obowiązki organów administracji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  195

5.2.3.   Udział organizacji ekologicznych w postępowaniach związanych z udziałem społeczeństwa  . . . . . . .  196

Rozdział 6. Instrumenty finansowoprawne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  200

6.1.   Instrumenty fi nansowoprawne w systemie przepisów ochrony środowiska   . . . . . . .  200

6.2.   Opłaty za korzystanie ze środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  203

6.2.1.   Teoretyczne założenia systemu opłat   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  203

6.2.2.   Opłaty przewidywane przez Prawo ochrony środowiska   . . . . . . . .  203

6.2.3.   Opłaty związane z ochroną powierzchni i zasobów wnętrza ziemi  . . . . . . . . . . . . . . . . .  205

6.2.4.   Opłaty przewidywane przepisami ustawy o ochronie przyrody  . . . .  206

6.2.5.   Opłaty przewidywane przepisami ustawy Prawo wodne z 2017 r.  . . .  208

6.3.   Administracyjne sankcje fi nansowe za naruszanie zasad korzystania z zasobów środowiska  . . . . . .  209

6.3.1.   Ogólne założenia systemu sankcji finansowych. Odraczanie i umarzanie kar i opłat  . . . . . . . . . .  209

6.3.2.   Opłaty podwyższone  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  211

6.3.3.   Administracyjne kary pieniężne   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  213

6.3.3.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  213

6.3.3.2.   Kary nakładane na podstawie przepisów Prawa ochrony środowiska  . . . . . . . . . . . . . . .  214

6.3.3.3.   Kary pieniężne przewidywane przepisami ustawy o ochronie przyrody  . . . . . . . .  216

6.3.3.4.   Administracyjne kary pieniężne o charakterze „widełkowym”   . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  218

6.3.3.5.   Administracyjne kary pieniężne w ustawie o odpadach  . . .  218

6.3.4.   Opłata produktowa   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  220

6.4.   Fundusze celowe w ochronie środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  222

6.4.1.   Założenia ogólne systemu funduszowego   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  222

6.4.2.   Przychody funduszy środowiskowych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  223

6.4.3.   Formy prawne fi nansowania zadań przez fundusze środowiskowe  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  224

6.4.4.   Organizacja funduszy środowiskowych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  224

6.5.   Różnicowanie stawek podatków i innych danin publicznych służące osiąganiu celów ochrony środowiska  . . . . .  225

Rozdział 7. Odpowiedzialność prawna w ochronie środowiska  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  227

7.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  227

7.2.   Odpowiedzialność cywilna  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  227

7.2.1.   Założenia ogólne   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  227

7.2.2.   Przepisy Kodeksu cywilnego   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  229

7.2.3.   Prawo ochrony środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  231

7.2.4.   Ustawy szczególne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  232

7.2.5.   Konwencja z Lugano z 1993 r. o odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone działalnością niebezpieczną dla środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  233

7.3.   Odpowiedzialność karna   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  234

7.3.1.   Założenia ogólne   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  234

7.3.2.   Przestępstwa przeciw środowisku w Kodeksie karnym  . . . . . . . . . .  235

7.3.3.   Przestępstwa przeciw środowisku w ustawach szczególnych  . . . . .  239

7.3.4.   Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  241

7.3.5.   Odpowiedzialność karna w ochronie środowiska w przepisach prawa międzynarodowego i unijnego  . . . . . .  244

7.4.   Odpowiedzialność administracyjna  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  246

7.4.1.   Założenia ogólne   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  246

7.4.2.   Sankcyjne decyzje zobowiązujące  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  248

7.4.3.   Sankcyjne decyzje wstrzymujące  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  250

7.4.3.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  250

7.4.3.2.   Wstrzymanie działalności   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  252

7.4.3.3.   Wstrzymanie użytkowania instalacji  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  253

7.5.   Odpowiedzialność z tytułu zapobiegania i naprawiania szkód w środowisku  . . . . . . . . . .  257

Część druga

REGULACJE SEKTOROWE

Rozdział 8. Ochrona jakości środowiska i prawo emisyjne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  263

8.1.   Ogólne założenia regulacji  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  263

8.2.   Ochrona jakości zasobów środowiska   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  264

8.2.1.   Ustalanie wymagań dotyczących jakości środowiska  . . . . . . . . . . . .  264

8.2.2.   Programy naprawcze  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  265

8.3.   Ochrona przed zanieczyszczeniami – wymagania o charakterze ogólnym  . . . . . . .  267

8.3.1.   Zakres prawnej ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem  . . .  267

8.3.2.   Ochrona przed zanieczyszczeniem – wymagania dotyczące instalacji  . . . . . . . . . . . . . . .  269

8.3.3.   Obszar ograniczonego użytkowania  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  271

8.3.4.   Strefy przemysłowe   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  274

8.3.5.   Standardy emisyjne z instalacji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  275

8.3.6.   Ochrona przed zanieczyszczeniem – wymagania dotyczące substancji i produktów   . . . . . . . . . . . .  276

8.3.7.   Ochrona przed zanieczyszczeniem – obowiązki zarządzających źródłami liniowymi i rozproszonymi  . . . . . .  277

8.4.   Pozwolenia emisyjne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  278

8.4.1.   Ogólne założenia systemu decyzji reglamentujących korzystanie ze środowiska  . . . . . . . .  278

8.4.2.   Charakter prawny pozwolenia emisyjnego   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  280

8.4.3.   Warunki wydania pozwolenia emisyjnego   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  283

8.4.4.   Treść pozwolenia emisyjnego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  286

8.4.5.   Wygaśnięcie, cofnięcie i ograniczenie pozwolenia  . . . . . . . . . . . . . .  287

8.5.   Pozwolenia zintegrowane  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  290

8.5.1.   Pozwolenie zintegrowane jako pozwolenie emisyjne  . . . . . . . . . . . .  290

8.5.2.   Koncepcja najlepszych dostępnych technik a treść pozwolenia zintegrowanego  . . . . . . . . .  292

8.5.3.   Inne odrębności pozwoleń zintegrowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  293

8.6.   Obowiązek prowadzenia pomiarów emisji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  297

Rozdział 9. Ochrona powietrza  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  298

9.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  298

9.2.   Ochrona powietrza w prawie międzynarodowym i unijnym  . . . . . . . . . . .  298

9.2.1.   Konwencja genewska wraz z protokołami dodatkowymi  . . . . . . . .  298

9.2.2.   Konwencja wiedeńska w sprawie ochrony warstwy ozonowej. Protokół montrealski wraz z poprawkami  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  300

9.2.3.   Konwencja klimatyczna   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  301

9.2.4.   Ochrona powietrza w prawie unijnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  304

9.3.   Ochrona jakości powietrza  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  307

9.3.1.   Standardy jakości powietrza  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  307

9.3.2.   Badanie przestrzegania standardów jakości środowiska  . . . . . . . . .  311

9.3.3.   Prawne konsekwencje naruszenia standardów jakości powietrza  . . . . . . . . . . . . .  313

9.3.4.   Wartości odniesienia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  316

9.4.   Ustalanie dopuszczalnych poziomów emisji do powietrza  . . . . . . . . . . . . .  316

9.4.1.   Standardy emisyjne z instalacji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  316

9.4.2.   Pozwolenia na emisję gazów i pyłów do powietrza  . . . . . . . . . . . . .  317

9.4.3.   Obowiązek prowadzenia pomiarów emisji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  319

9.5.   Ochrona warstwy ozonowej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  320

9.5.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  320

9.5.2.   Podstawowe założenia ochrony warstwy ozonowej według przepisów rozporządzenia 1005/2009  . . . . . .  320

9.5.3.   Regulacje prawa wewnętrznego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  323

9.6.   Obrót uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych  . . . . . . . . . . . . . . . .  329

9.6.1.   Założenia i źródła regulacji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  329

9.6.2.   System handlu uprawnieniami do emisji  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  330

9.6.3.   Zakres ustawy i jej podstawowe cele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  331

9.6.4.   Administrowanie systemem i Krajowy rejestr jednostek Kioto i uprawnień do emisji  . . . . . . . .  332

9.6.5.   Przydział uprawnień do emisji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  333

9.6.5.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  333

9.6.5.2.   Przydział uprawnień do emisji na produkcję inną niż produkcja energii elektrycznej   . . . . . . . . . . . . . . .  334

9.6.5.3.   Przydział uprawnień do emisji operatorom statków powietrznych  . . . . . . . . . . . . . .  335

9.6.5.4.   Przydział uprawnień do emisji w okresie rozliczeniowym 2013–2020 dla instalacji wytwarzających energię elektryczną  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  337

9.6.6.   Monitorowanie, raportowanie i rozliczanie emisji gazów cieplarnianych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  338

9.6.7.   Zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  339

9.6.8.   Handel uprawnieniami do emisji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  340

9.6.9.   Sankcje  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  341

9.7.   Odnawialne źródła energii w systemie prawnej ochrony powietrza i innych elementów środowiska   . . . . . . . . .  342

9.7.1.   Założenia regulacji  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  342

9.7.2.   Odnawialne źródła energii w przepisach Unii Europejskiej  . . . . . .  343

9.7.3.   Odnawialne źródła energii w przepisach krajowych  . . . . . . . . . . . .  355

9.7.4.   Agencja Energii Odnawialnej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  363

9.8.   Ochrona przed hałasem  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  364

9.8.1.   Standardy imisyjne w ochronie przez hałasem  . . . . . . . . . . . . . . . . .  364

9.8.2.   Badanie przestrzegania wymagań imisyjnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  365

9.8.3.   Ustalanie dopuszczalnej emisji hałasu i pomiary hałasu  . . . . . . . . .  366

9.9.   Ochrona przed polami elektromagnetycznymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  367

Rozdział 10. Zapobieganie skutkom poważnych awarii i ich usuwanie. Postępowanie z substancjami chemicznymi i produktami biobójczymi   . . . . .  370

10.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  370

10.2.   Regulacje międzynarodowe  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  370

10.3.   Przeciwdziałanie poważnym awariom w prawie wewnętrznym   . . . . . . .  376

  10.3.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  376

  10.3.2.   Zasady kwalifi kacji instalacji do określonych kategorii zakładów  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  379

  10.3.3.   Zgłoszenie obiektów niebezpiecznych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  380

  10.3.4.   Programy zapobiegania awariom i opracowanie systemu bezpieczeństwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  382

  10.3.5.   Raport o bezpieczeństwie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  384

  10.3.6.   Plany operacyjno-ratownicze  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  385

  10.3.7.   System kontroli i nadzoru   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  388

10.4.   Postępowanie z substancjami i preparatami chemicznymi  . . . . . . . . . . . .  392

  10.4.1.   Postępowanie z substancjami w prawie międzynarodowym i unijnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  392

  10.4.2.   Postępowanie z substancjami chemicznymi i ich mieszaninami według przepisów prawa wewnętrznego   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  395

10.5.   Postępowanie z produktami biobójczymi   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  398

Rozdział 11. Gospodarowanie odpadami   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  403

11.1.   System przepisów o odpadach  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  403

11.2.   Zakres przedmiotowy ustawy o odpadach i podstawowe defi nicje  . . . . .  408

11.3.   Gospodarka odpadami i zasady jej prowadzenia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  415

11.3.1.   Gospodarka odpadami i jej główne elementy  . . . . . . . . . . . . . . . . .  415

11.3.2.   Zasady ogólne postępowania z odpadami  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  419

11.4.   Podstawowe obowiązki podmiotów gospodarujących odpadami  . . . . . .  425

11.5.   Planowanie w gospodarce odpadami  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  426

11.6.   Reglamentacja postępowania z odpadami  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  428

  11.6.1.   Prawna reglamentacja wytwarzania odpadów   . . . . . . . . . . . . . . .  428

  11.6.2.   Prawna reglamentacja gospodarowania odpadami   . . . . . . . . . . .  431

  11.6.3.   Gospodarowanie odpadami a pozwolenie zintegrowane   . . . . . .  435

  11.6.4.   Magazynowanie odpadów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  436

  11.6.5.   Reglamentacja świadczenia określonych usług komunalnych   . . .  437

11.7.   Usuwanie odpadów  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  438

11.8.   Ewidencja odpadów i baza danych o odpadach  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  439

11.9.   Prawna regulacja standardów przetwarzania odpadów  . . . . . . . . . . . . . . .  440

  11.9.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  440

  11.9.2.   Mechaniczno-biologiczne przetwarzanie odpadów   . . . . . . . . . . . . . . .  440

    11.9.3.   Składowanie odpadów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  442

    11.9.4.   Procesy termicznego przekształcania odpadów  . . . . . . . . . . . . .  448

11.10.   Postępowanie z odpadami opakowaniowymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  449

11.11.   Postępowanie z pojazdami samochodowymi wycofanymi z użytku  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  458

    11.11.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  458

    11.11.2.   Regulacje unijne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  458

    11.11.3.   Ustawa o recyklingu pojazdów samochodowych wycofanych z eksploatacji   . . . . . . . . . . . . . . . . . .  459

        11.11.3.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  459

        11.11.3.2.   Obowiązki wprowadzających pojazdy . . . . . . . . . . .  460

        11.11.3.3.   Obowiązki właścicieli pojazdów   . . . . . . . . . . . . . . .  462

        11.11.3.4.   Obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu  . . . . . . . . . . . . . . .  463

        11.11.3.5.   Obowiązki przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów  . . . . . . . . . . . . . . .  464

        11.11.3.6.   Obowiązki przedsiębiorców eksploatujących strzępiarki   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  466

        11.11.3.7.   Gwarancje przestrzegania przepisów ustawy  . . . . .  466

11.12.   Postępowanie ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym   . . .  467

    11.12.1.   Postępowanie ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w prawodawstwie unijnym  . . . .  467

    11.12.2.   Postępowanie ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w przepisach prawa polskiego   . . . . .  470

        11.12.2.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  470

        11.12.2.2.   Obowiązki wprowadzającego sprzęt   . . . . . . . . . . . .  474

        11.12.2.3.   Obowiązki użytkowników sprzętu elektrycznego i elektronicznego  . . . . . . . . . . . . . .  475

        11.12.2.4.   Obowiązki zbierających zużyty sprzęt  . . . . . . . . . . .  475

        11.12.2.5.   Obowiązki prowadzących zakłady przetwarzania   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  476

        11.12.2.6.   Obowiązki prowadzących działalność w zakresie recyklingu oraz w zakresie innych niż recykling procesów odzysku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  477

        11.12.2.7.   Organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  477

        11.12.2.8.   Nadzór i gwarancje przestrzegania przepisów ustawy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  479

11.13.   Postępowanie ze zużytymi bateriami i akumulatorami  . . . . . . . . . . . . . .  480

11.14.   Postępowanie z odpadami wydobywczymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  485

11.15.   Postępowanie z odpadami komunalnymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  488

    11.15.1.   Zakres regulacji w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  488

    11.15.2.   Systemy postępowania z odpadami komunalnymi   . . . . . . . . .  489

    11.15.3.   Prawa i obowiązki jednostek samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi  . . . . . . .  490

    11.15.4.   Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi   . . . . . . . . . .  495

    11.15.5.   Obowiązki odbierających odpady komunalne   . . . . . . . . . . . . .  495

11.16.   Transgraniczne przemieszczanie odpadów  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  497

    11.16.1.   Zakres regulacji prawnej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  497

    11.16.2.   Zakres obowiązywania przepisów rozporządzenia 1013/2006  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  497

    11.16.3.   Stosowanie przepisów aktów prawa Unii Europejskiej dotyczących międzynarodowego obrotu odpadami  . . . . . . . . .  499

Rozdział 12. Gospodarowanie wodami śródlądowymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  502

12.1.   Podstawowe założenia regulacji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  502

12.2.   Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej  . . . . . . . . . . . . . . .  503

  12.2.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  503

  12.2.2.   Dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Unii  . . . . . . . . . .  503

  12.2.3.   Ochrona wód w dyrektywach szczegółowych  . . . . . . . . . . . . . . . .  506

12.3.   System zarządzania wodami w Polsce   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  509

  12.3.1.   Ogólne założenia tworzenia i funkcjonowania systemu  . . . . . . .  509

  12.3.2.   Ewolucja systemu zarządzania wodami w Polsce  . . . . . . . . . . . . .  509

  12.3.3.   Prawne instrumenty zarządzania wodami  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  515

12.4.   Własność i prawne formy korzystania z wód  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  516

  12.4.1.   Własność wód i obowiązki ich właścicieli  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  516

  12.4.2.   Korzystanie z wód  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  517

    12.4.2.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  517

    12.4.2.2.   Powszechne korzystanie z wód publicznych   . . . . . . . .  518

    12.4.2.3.   Zwykłe korzystanie z wód  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  519

    12.4.2.4.   Szczególne korzystanie z wód  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  520

    12.4.2.5.   Usługi wodne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  521

12.5.   Planowanie w gospodarowaniu wodami  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  523

12.6.   Reglamentacja korzystania z wód  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  527

12.7.   Ochrona wód przed zanieczyszczeniem   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  536

  12.7.1.   Rozwój ustawodawstwa   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  536

  12.7.2.   Ochrona jakości wód   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  539

    12.7.2.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  539

    12.7.2.2.   Ustalenie wymagań jakościowych dla wód  . . . . . . . . . .  539

    12.7.2.3.   Standardy jakości wód  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  543

    12.7.2.4.   Monitoring jakości wód  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  544

12.8.   Prawne instrumenty ochrony wód przed zanieczyszczeniem   . . . . . . . . .  544

  12.8.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  544

  12.8.2.   Standardy emisyjne dotyczące ścieków   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  545

  12.8.3.   Określenie warunków wprowadzania ścieków do wód  . . . . . . . .  547

  12.8.4.   Ochrona wód przed azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  547

  12.8.5.   Obowiązek instalowania i eksploatowania urządzeń ochronnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  548

  12.8.6.   Obowiązek uzyskania zgody na odprowadzanie ścieków  . . . . . .  550

  12.8.7.   Obowiązek prowadzenia pomiarów ścieków . . . . . . . . . . . . . . . . .  550

  12.8.8.   Obszarowa ochrona ujęć i źródeł wody  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  552

12.9.   Naprawianie szkód powstałych w związku z gospodarowaniem wodami   . . . . . . . . . . . . . . . .  553

12.10.   Zaopatrzenie w wodę i usuwanie ścieków komunalnych  . . . . . . . . . . . . .  554

Rozdział 13. Ochrona wód morskich   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  560

13.1.   Ochrona wód morskich w świetle prawa międzynarodowego  . . . . . . . . .  560

  13.1.1.   Regulacje o charakterze ogólnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  560

  13.1.2.   Konwencja helsińska z 1974 i 1992 r.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  569

  13.1.3.   Konwencja z Montego Bay  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  575

  13.1.4.   Ochrona morza w aktach prawa pochodnego Unii Europejskiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  577

13.2.   Ochrona wód morskich w prawie wewnętrznym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  580

  13.2.1.   Ustawa o obszarach morskich z 1991 r.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  580

  13.2.2.   Ustawa o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  586

    13.2.2.1.   Zakres obowiązywania przepisów   . . . . . . . . . . . . . . . . .  586

    13.2.2.2.   Obowiązki związane z postępowaniem z odpadami   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  588

    13.2.2.3.   Postępowanie z wodami balastowymi i osadami  . . . . .  590

    13.2.2.4.   Obowiązki informacyjne i sygnalizacyjne   . . . . . . . . . .  592

    13.2.2.5.   Obowiązki organów administracji morskiej  . . . . . . . . .  594

  13.2.3.   Ustawa o bezpieczeństwie morskim  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  596

  13.2.4.   Postępowanie z odpadami pochodzącymi ze statków  . . . . . . . . .  596

Rozdział 14. Gospodarowanie zasobami geosfery  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  599

14.1.   Ochrona powierzchni ziemi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  599

  14.1.1.   Pojęcie powierzchni ziemi i cel jej ochrony   . . . . . . . . . . . . . . . . .  599

  14.1.2.   Zakres i cel ochrony powierzchni ziemi   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  602

  14.1.3.   Instrumenty ochrony powierzchni ziemi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  607

  14.1.4.   Rola organów samorządu terytorialnego w zakresie ochrony powierzchni ziemi  . . .. . . . . . . . . . . . . . . .  623

    14.1.4.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  623

    14.1.4.2.   Zadania powierzone organom samorządu województwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  623

    14.1.4.3.   Zadania powierzone organom powiatu  . . . . . . . . . . . . .  626

    14.1.4.4.   Zadania powierzone organom gminy  . . . . . . . . . . . . . .  631

14.2.   Korzystanie z kopalin użytecznych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  633

  14.2.1.   Cele i zakres obowiązywania ustawy   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  633

  14.2.2.   Własność górnicza, użytkowanie górnicze oraz inne uprawnienia górnicze   . . . . . . . . . . . . . . . . .  635

  14.2.3.   Koncesje   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  637

  14.2.4.   Wydobywanie kopalin  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  640

  14.2.5.   Szkody górnicze  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  643

    14.2.5.1.   Pojęcie szkody górniczej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  643

    14.2.5.2.   Przedmiot szkody i jej powstanie  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  644

    14.2.5.3.   Związek przyczynowy   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  644

    14.2.5.4.   Naprawianie szkód górniczych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  646

    14.2.5.5.   Sposób naprawienia szkody górniczej  . . . . . . . . . . . . . .  647

    14.2.5.6.   Obowiązek naprawienia szkody górniczej w postaci zaniku wody lub utraty jej przydatności  . . . .  649

    14.2.5.7.   Tryb dochodzenia roszczeń na gruncie Prawa geologicznego i górniczego  . . . . . . . . . . . . . . . . .  650

  14.2.6.   Podziemne składowanie dwutlenku węgla   . . . . . . . . . . . . . . . . . .  651

Rozdział 15. Ochrona różnorodności biologicznej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  652

15.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  652

15.2.   Ochrona przyrody – zagadnienia ogólne  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  656

15.3.   Ochrona różnorodności biologicznej w prawie międzynarodowym i europejskim   . . . . . . . . . . . . . . .  660

  15.3.1.   Międzynarodowe źródła prawa ochrony różnorodności biologicznej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  660

  15.3.2.   Europejskie źródła prawa ochrony różnorodności biologicznej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  667

15.4.   Ewolucja regulacji prawnej w zakresie ochrony różnorodności biologicznej w Polsce   . . . . . . . . . . . .  672

  15.4.1.   Geneza i motywy ochrony przyrody   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  672

  15.4.2.   Rozwój prawnej ochrony przyrody na ziemiach polskich   . . . . .  676

15.5.   Zasady prawa ochrony przyrody  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  691

15.6.   Zakres regulacji ustawy o ochronie przyrody  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  694

  15.6.1.   Przedmiotowy zakres regulacji   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  694

  15.6.2.   Podmiotowy zakres regulacji – organizacja ochrony przyrody   . . . . . . . . . . . . . . .  700

15.7.   Instrumenty organizatorskie w ochronie przyrody   . . . . . . . . . . . . . . . . . .  706

  15.7.1.   Podstawowe dokumenty programowe i planistyczne   . . . . . . . . .  706

  15.7.2.   Plany ochrony  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  712

  15.7.3.   Rejestry   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  714

15.8.   Formy ochrony przyrody  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  715

  15.8.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  715

  15.8.2.   Podział form ochrony przyrody   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  716

  15.8.3.   Ogólne założenia ustanawiania, znoszenia i zmiany granic prawnych formy ochrony przyrody   . . . . . . . . .  717

  15.8.4.   Formy ochrony obszarowej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  719

    15.8.4.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  719

    15.8.4.2.   Park narodowy i rezerwat przyrody   . . . . . . . . . . . . . . .  719

    15.8.4.3.   Park krajobrazowy i obszar chronionego krajobrazu   . . .  727

  15.8.5.   Formy ochrony obiektowej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  730

  15.8.6.   Ochrona gatunkowa i jej formy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  732

    15.8.6.1.   Idea ochrony gatunkowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  732

    15.8.6.2.   Zakres ochrony gatunkowej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  733

    15.8.6.3.   Strefy ochrony ostoi i stanowisk  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  738

    15.8.6.4.   Międzynarodowy obrót gatunkami chronionymi  . . . .  738

    15.8.6.5.   Zgłoszenie do rejestru   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  740

    15.8.6.6.   Planowanie w zakresie ochrony gatunkowej   . . . . . . . .  741

    15.8.6.7.   Odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez zwierzęta  . . . . . . . . . .  741

15.9.     Obszary Natura 2000   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  743

15.10.   Ochrona ex situ   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  749

15.11.   Ochrona powszechna   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  756

15.12.   Gospodarowanie zasobami i składnikami przyrody   . . . . . . . . . . . . . . . .  756

15.13.   Ochrona terenów zieleni i zadrzewień  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  759

    15.13.1.   Zakres ochrony   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  759

    15.13.2.   Reglamentacja usuwania drzew i krzewów  . . . . . . . . . . . . . . . .  760

15.14.   Prawna ochrona krajobrazu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  763

    15.14.1.   Krajobraz – pojęcie, rodzaje i funkcje  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  763

    15.14.2.   Ochrona krajobrazu w regulacjach prawnomiędzynarodowych i prawie unijnym   . . . . . . . . . . . . .  765

    15.14.3.   Krajobraz w ujęciu prawnym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  767

    15.14.4.   Miejsce ochrony prawnej krajobrazu w polskim systemie prawnym ochrony środowiska   . . . . . . . . .  769

    15.14.5.   Prawne narzędzia ochrony krajobrazu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  771

    15.14.6.   Krajobraz jako niematerialne dziedzictwo kulturowe  . . . . . . .  775

Rozdział 16. Ochrona użytkowa zasobów biosfery  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  778

16.1.   Uwagi wprowadzające  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  778

16.2.   Korzystanie z zasobów leśnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  778

  16.2.1.   Zakres regulacji prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  778

  16.2.2.   Gospodarka leśna   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  780

  16.2.3.   Plan urządzenia lasu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  783

  16.2.4.   Zasady udostępniania lasów   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  784

  16.2.5.   Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe . . . . . . . . . . . .  786

  16.2.6.   Służba Leśna  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  786

16.3.   Korzystanie z zasobów zwierzyny łownej   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  788

  16.3.1.   Zakres regulacji prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  788

  16.3.2.   Zasady prowadzenia gospodarki łowieckiej   . . . . . . . . . . . . . . . . .  788

  16.3.3.   Reglamentacja pozyskiwania zwierzyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  793

  16.3.4.   Polski Związek Łowiecki  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  796

  16.3.5.   Państwowa Straż Łowiecka  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  798

  16.3.6.   Postępowanie w sprawach związanych ze szkodami łowieckimi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  799

16.4.   Ochrona użytkowa zasobów żywych wód śródlądowych  . . . . . . . . . . . . .  801

  16.4.1.   Zakres regulacji prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  801

  16.4.2.   Zasady gospodarowania zasobami żywymi wód śródlądowych  . . . . . . . . . . . . . . . . .  802

  16.4.3.   Środki prawne ochrony zasobów żywych wód śródlądowych  . . . . . . . . . . . . . . . . .  804

  16.4.4.   Państwowa Straż Rybacka  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  808

16.5.   Korzystanie z zasobów żywych mórz  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  810

  16.5.1.   Zakres regulacji prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  810

  16.5.2.   Wspólna Polityka Rybołówstwa   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  811

  16.5.3.   Ustawa o rybołówstwie morskim – zakres regulacji   . . . . . . . . . .  812

  16.5.4.   Wykonywanie rybołówstwa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  813

  16.5.5.   Prawne środki ochrony zasobów żywych Morza Bałtyckiego   . . .  815

  16.5.6.   Organy administracji w zakresie rybołówstwa morskiego  . . . . .  817

16.6.   Humanitarna ochrona zwierząt  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  818

  16.6.1.   Zakres regulacji prawnej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  818

  16.6.2.   Obowiązek humanitarnego traktowania zwierząt   . . . . . . . . . . . .  820

  16.6.3.   Obowiązki związane z transportem zwierząt   . . . . . . . . . . . . . . . .  823

  16.6.4.   Postępowanie ze zwierzętami gospodarskimi  . . . . . . . . . . . . . . . .  823

  16.6.5.   Postępowanie ze zwierzętami domowymi  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  825

  16.6.6.   Postępowanie ze zwierzętami dziko żyjącymi  . . . . . . . . . . . . . . . .  827

  16.6.7.   Postępowanie ze zwierzętami wykorzystywanymi do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  827

  16.6.8.   Reglamentacja przeprowadzania procedur doświadczalnych z użyciem zwierząt  . . . . . . . . .  828

16.7.   Ochrona biosfery w działalności rolniczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  831

  16.7.1.   Geneza prawnej regulacji ochrony biosfery w działalności rolniczej w Polsce  . . . . . . . . . . . . . .  831

  16.7.2.   Ochrona biosfery przed nadmierną chemizacją w rolnictwie   . . .  836

    16.7.2.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  836

    16.7.2.2.   Wprowadzanie do obrotu i stosowanie środków ochrony roślin  . . . . . . . . . . . . . . .  836

    16.7.2.3.   Wprowadzanie do obrotu i stosowanie nawozów i środków poprawiających właściwości gleby  . . . . . . . .  839

    16.7.2.4.   Integrowana produkcja roślin  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  841

  16.7.3.   Ochrona różnorodności biologicznej przez ograniczenie stosowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych 

w rolnictwie   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  843

  16.7.4.   Ochrona różnorodności biologicznej w działalności rolniczej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  845

    16.7.4.1.   Uwagi wprowadzające   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  845

    16.7.4.2.   Wymogi wzajemnej zgodności  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  846

    16.7.4.3.   Płatność za działania środowiskowe   . . . . . . . . . . . . . . .  848

  16.7.5.   Programy rolno-środowiskowo-klimatyczne   . . . . . . . . . . . . . . . .  852

  16.7.6.   Rolnictwo ekologiczne   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  855

    16.7.6.1.   Koncepcja rolnictwa ekologicznego  . . . . . . . . . . . . . . . .  855

    16.7.6.2.   Podstawy prawne w zakresie produkcji ekologicznej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  856

    16.7.6.3.   Pojęcie i cele rolnictwa ekologicznego   . . . . . . . . . . . . .  858

    16.7.6.4.   Zasady produkcji ekologicznej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  860

    16.7.6.5.   Produkty i substancje stosowane w rolnictwie oraz kryteria ich dopuszczenia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  862

16.8.   Prawne uregulowanie postępowania z organizmami genetycznie modyfikowanymi  . . . . . . . . . . . . .  864

  16.8.1.   Organizmy genetycznie zmodyfi kowane w prawie unijnym   . . .  864

  16.8.2.   Organizmy genetycznie zmodyfi kowane w prawie polskim  . . . .  868

Bibliografia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  875

Inni Klienci oglądali również

153,00 zł 170,00 zł
Do koszyka

Źródła prawa w samorządzie terytorialnym

W monografii przedstawiono zagadnienie znaczenia aktów normatywnych oraz aktów prawa miejscowego jako podstawy prawnej działania samorządu terytorialnego - ze szczególnym uwzględnieniem aktów budzących wątpliwości teoretyczn...
99,90 zł 111,00 zł
Do koszyka

Rażące naruszenie prawa jako przesłanka odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego

Ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa z dnia 20 stycznia 2011 r. stworzyła możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od urzędnika, który wykonując zadania publiczne, czynił to z rażący...
67,50 zł 75,00 zł
Do koszyka

Międzynarodowe prawo inwestycyjne. Wydanie 2

"Międzynarodowe prawo inwestycyjne" drugie wydanie jedynego na polskim rynku podręcznika obejmującego problematykę ochrony międzynarodowoprawnej inwestycji zagranicznych.W ostatnich latach międzynarodowe prawo inwestycyjne przeszł...
22,50 zł 25,00 zł
Do koszyka

Filozofia Leszka Kołakowskiego: marksizm, chrześcijaństwo i prawa człowieka

„Adam Olczyk oddaje świat i poglądy Leszka Kołakowskiego z punktu widzenia jego stosunku i nastawienia do ważnych zjawisk, zdarzeń, kultury, prawa oraz ludzi, a także ocen tychże. Sympatyzując, jak można sądzić, z bohaterem swojego opracowania, A...
62,10 zł 69,00 zł
Do koszyka

Prawo w medycynie. Wydanie 6

Skrypt "Prawo medyczne" przedstawia regulacje prawne obowiązujące w polskich przepisach w odniesieniu do wykonywania zawodów medycznych oraz przybliża poglądy doktryny, a także orzecznictwa na zagadnienia związane z problematyką błęd&o...
54,72 zł 60,80 zł
Do koszyka

Kontrola ZUS – prawa i obowiązki przedsiębiorcy oraz wzory pism z komentarzem

W publikacji przedstawiamy krok po kroku procedurę kontrolną wraz ze wzorami pism i formularzy, z którymi kontrolowany płatnik zetknie się w toku kontroli na kolejnych jej etapach.

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!