ADHD to najczęstsze zaburzenie rozwojowe – dotyka 5% dzieci. ADHD ze względu na swoje objawy utrudnia osiągnięcie sukcesów szkolnych, zawodowych, towarzyskich. Nasilenie objawów ADHD zmniejsza się z upływem czasu. Wczesne rozpoczęcie terapii indywidualnej dziecka oraz terapii rodzinnej znacząco zwiększa szansę na zmianę zachowania dziecka. Proces leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to równoczesna praca z dzieckiem, rodzicami i szkołą. Ważne jest zatem dostarczenie rodzicom i wychowawcom informacji o zaburzeniu dziecka, jego przyczynach, przebiegu i ewentualnych następstwach, a także – lub może przede wszystkim – o procesie terapii i ich własnym w nim udziale.
Książka - napisana przez znakomity zespół, który od dawna zajmuje się dziećmi z ADHD i prowadzi właściwie jedyną specjalistyczną poradnię w Polsce - dostarcza uporządkowanej wiedzy na temat zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, jego etiologii i mechanizmu powstawania. Tym samym uwalnia ona rodziców, przynajmniej w części, z poczucia winy i pozwala na zaprzestanie zadawania ciągłych pytań: "Co złego zrobiliśmy?" i "Jaki jest nasz udział w powstawaniu tego schorzenia?". Równocześnie jednak uświadamia, jak różnego rodzaju działania wychowawcze, często stosowane w dobrej wierze, mogą wzmacniać objawy zaburzenia, a także wskazuje, jak temu zapobiegać.
Obok opisu stosowanych metod edukacyjnych, psychoterapeutycznych i farmakologicznych, zawiera także wiele cennych i praktycznych uwag, na przykład kiedy i jak chwalić dziecko oraz za co. Te praktyczne uwagi, które mają pomagać rodzicom w radzeniu sobie z trudem wychowania dzieci nadpobudliwych ruchowo i mających problemy z utrzymaniem uwagi, są jednocześnie na tyle ogólne, że mogą z nich skorzystać wszyscy rodzice przeżywający trudności wychowawcze lub po prostu niepewni, jak postępować z dziećmi. Autorzy dostarczają również informacji na temat objawów zespołu ADHD w dorosłym życiu.
Lektura stwarza szansę, że rodzice dzieci nadpobudliwych psychoruchowo poczują się w pełni kompetentnymi i – parafrazując termin Winnicotta – "wystarczająco dobrymi rodzicami". Dlatego książka ta jest tak ważna i potrzebna.
Prof. dr hab. med. Tomasz Wolańczyk - neurolog, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, epileptolog (certyfikat PTE). Kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Oddziału Klinicznego Psychiatrii Wieku Rozwojowego UCK WUM.
Prof. dr hab. med. Tomasz Wolańczyk swoje zainteresowania naukowe początkowo skupił na padaczce i jej związkach z psychiatrią, a także wpływie choroby przewlekłej na stan psychiczny i funkcjonowanie. Kolejne obszary zainteresowań naukowych to zagadnienia psychometrii, metodologii i klasyfikacji w psychiatrii dziecięcej. Inny kierunek badawczy, powiązany z pracami psychometrycznymi, to badania epidemiologiczne nad rozpowszechnieniem wybranych zaburzeń psychicznych, a także zagadnień szczegółowych związanych z obrazem klinicznym, etiologią i powikłaniami zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, zaburzeń tikowych i jadłowstrętu psychicznego.
Prof. dr hab. med. Tomasz Wolańczyk jest autorem kilku książek poradnikowych i podręczników.