0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Estetyka sprawczości w grach wideo

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2022

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Marcin M. Chojnacki

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 27,45 zł
24,71 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Estetyka sprawczości w grach wideo

Dlaczego gramy w gry wideo? Bez wątpienia jednym z potencjalnych powodów jest towarzyszące nam wówczas satysfakcjonujące poczucie sprawczości. To właśnie temu, silnie związanemu z uczestnictwem w rozgrywce fenomenowi poświęcono niniejszą publikację. Jej zadaniem jest przybliżenie, za pośrednictwem groznawczej perspektywy, estetycznego wymiaru sprawstwa gracza, omówienie czynników wzmacniających i osłabiających jego odczuwanie, a także wskazanie oraz przeanalizowanie na wybranych przykładach, ujawniających się podczas rozgrywki, warstw sprawczości kształtujących nasze doświadczenie odbiorcze.
*
Książka bardzo udanie łączy pracę teoretyczną wysokiej próby (bo co do świetnej orientacji autora we współczesnych studiach nad grami nie można mieć żadnych wątpliwości) ze studiami przypadku ilustrującymi przydatność wypracowanego modelu badań. To dobra książka naukowa, jak w wypadku większości publikacji dotyczących gier potencjalnie interesująca także dla ambitnych miłośników spoza kręgów akademickich.
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Filiciaka
Praca to przejaw nowego, świeżego spojrzenia na naukową refleksję nad sprawczością w grach wideo, a właściwie nie tylko naukową, ponieważ ujęcie autora ma też pewne walory przydatne w procesie projektowania gier. Monografia jest świadectwem udanego koncepcyjnego mariażu sprawczości i estetyki w grach.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Stasieńki

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Kulturoznawstwo
  • ISBN: 978-83-8220-847-4
  • ISBN druku: 978-83-8220-846-7
  • Liczba stron: 272
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp 	7

Rozdział I. O estetyce gier wideo	11
1.1.	Od sprawczości do estetyki – wprowadzenie	11
1.2.	Estetyka gier, czyli właściwie co?	13
1.3.	Estetyka sztuki gier	18
1.4.	Projekt doświadczenia i emocje gracza	27
1.5.	Estetyka otwartych światów cyfrowych	42
1.6.	Od estetyki do sprawczości – podsumowanie	47

Rozdział II. Sprawczość w ujęciu groznawczym 	51
2.1.	Pojęcie sprawczości – wprowadzenie	51
2.2.	Sprawczość w grach wideo – próba definicji	58
2.3.	Sprawczość jako wyznacznik projektu doświadczenia użytkownika	63
2.4.	Sprawczość jako postawa odbiorcza interaktora	75
2.5.	Koncepcja sprawczości jako narzędzie analityczne	98

Rozdział III. Sprawczość – model analityczny	109
3.1.	Czy potrzebna jest nowa definicja sprawczości?	109
3.2.	Mechaniki sprawczości	116
3.2.1.	Interfejs	116
3.2.2.	Awatar i postać	126
3.2.3.	Elementy hiperludyczne, kontrludyczne i hipoludyczne	131
3.2.4.	Elementy impresyjne	135
3.3.	Płaszczyzny sprawczości w grach wideo	142
3.3.1.	Płaszczyzna reguł rozgrywki	142
3.3.2.	Płaszczyzna narracji	143
3.3.3.	Płaszczyzna symulacji	144
3.4.	Metasprawczość	144

Rozdział IV. Sprawczość na poziomie reguł – analiza gry The Legend of Zelda: Breath of the Wild	147
4.1.	Fundamenty zamku w Hyrule – wprowadzenie	147
4.2.	Nowe oblicze The Legend of Zelda	149
4.3.	Świat, interfejs i reguły w Breath of the Wild	152
4.4.	Sprawczość a rozgrywka multiplikatywna	165
4.5.	Własne zasady, czyli metarozgrywka w Breath of the Wild	173
4.6.	Podsumowanie	179

Rozdział V. Sprawczość na poziomie narracji – analiza gry Wiedźmin 3: Krew i wino	181
5.1.	Geralt z pikseli – wprowadzenie	181
5.2.	Świat Wiedźmina jako interaktywna opowieść	183
5.3.	Narracja a interteksualność, ekonomia gry i sprawczość zapośredniczona	199
5.4.	Pościg za wampirem – sprawczość narracyjna w dodatku Krew i wino	205
5.5.	Podsumowanie	219

Rozdział VI. Sprawczość na poziomie symulacji – analiza gry Grand Theft Auto V	221
6.1.	„Niewinne” początki wielkich kontrowersji – wprowadzenie	221
6.2.	Symulacyjny charakter Grand Theft Auto V	224
6.3.	Bohaterowie i awatary	228
6.4.	Interfejs użytkownika	232
6.5.	Wirtualne środowisko i postaci niezależne	236
6.6.	Gra jako narzędzie i metasprawczość	245
6.7.	Odpowiedzialność gracza i dysonans sprawczy	248
6.8.	GTA V: gra, symulacja, narzędzie – podsumowanie	255

Zakończenie	257

Bibliografia	261

Inni Klienci oglądali również

55,50 zł 74,00 zł
Do koszyka

Główne kontrowersje estetyki współczesnej

Podręcznik dla studentów kierunków humanistycznych poświęcony najważniejszym, żywo dyskutowanym w drugiej połowie XX wieku, problemom estetyki współczesnej, napisany przez jednego z najwybitniejszych polskich estetyków.
8,01 zł 8,90 zł
Do koszyka

Saints Row 2 - poradnik do gry

Poradnik do gry akcji „Saints Row 2” pomoże Wam przebrnąć przez misje kampanii, przybliży ogólną filozofię gry i czekające w Stillwater, bo tak nazywa się miejsce akcji, atrakcje. Saints Row 2 - poradnik do gry zawiera poszukiw...
7,11 zł 7,90 zł
Do koszyka

The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar - Pierwsze kroki - poradnik do gry

Mini-Poradnik do The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar przeznaczony jest dla graczy, którzy chcą rozpocząć przygodę z MMO. Omówiono w nim tylko początkowy etap gry, starając się wszystko ująć w sposób możliwie najbardziej...
7,11 zł 7,90 zł
Do koszyka

Pirates of the Caribbean: The Legend of Jack Sparrow - poradnik do gry

Poradnik do gry Pirates of the Caribbean: The Legend of Jack Sparrow to dokładny opis przejścia wszystkich misji, zarówno tych głównych jak i pobocznych, w których kapitan Jack Sparrow oraz Will Turner kontynuują swoją filmową przy...
8,01 zł 8,90 zł
Do koszyka

Wiedźmin 3: Dziki Gon - przewodnik po grze

Przewodnik po grze Wiedźmin 3: Dziki Gon ma do zaoferowania wszystkie najważniejsze informacje dotyczące rządzących nią zasad. Oferuje on ponadto różnorakie podpowiedzi, które mogą okazać się bardzo pomocne w trakcie gry. Jednym z najwięk...
191,70 zł 213,00 zł
Do koszyka

Ustawa o grach hazardowych. Komentarz

"Przepisy o grach hazardowych zawierają jednocześnie instytucje prawne właściwe prawu administracyjnemu, prawu finansowemu, publicznemu prawu gospodarczemu czy prawu karnemu. W wielu przypadkach ustawa o grach hazardowych z 2009 r. (wielokrotnie n...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!