Jak pisać i redagować?
Umiejętność pisania i redagowania tekstów jest niezwykle przy¬datna. Niektórzy z nas tę umiejętność wykorzystują w praktyce cz꬜ciej, czasem zawodowo, jak np. dziennikarze, redaktorzy, korektorzy czy copywriterzy, inni rzadziej. W naszej codzienności prawie wszyst-kim zdarza się pisać podania, pisma do urzędu, CV do nowej pracy, prośby czy podziękowania. Często pojawia się wtedy wątpliwość, czy robimy to poprawnie, a więc zgodnie z zasadami pisowni i regu¬łami danej formy. Zastanawiamy się, czy powinniśmy np. w danym miejscu dać spację, czy poprawnie zapisaliśmy datę lub czy właści¬wie graficznie rozmieściliśmy części jakiegoś tekstu. Pytań rodzi się wiele i dlatego warto sięgnąć po poradnik Jak pisać i redagować, który w dużym stopniu rozwieje nasze wątpliwości.
Jak pisać i redagować to drugie wydanie tego tytułu, zaktualizowane i poszerzone o nowe przykłady treści wzorów użytkowych. Porad¬nik składa się z dwóch części. Pierwsza z nich pt. Poradnik redaktora. Zasady opracowania edytorsko-typograficznego tekstów w języku polskim to kompendium wiedzy z zakresu edytorstwa i typografii. Jak piszą auto¬rzy Ewa Wolańska i Adam Wolański: Warunkiem tworzenia popraw¬nych publikacji jest wszakże nabycie stosownej wiedzy z zakresu edytorstwa i typografii, która to wiedza była do niedawna domeną środowisk profesjo¬nalnie związanych z branżą wydawniczo-poligraficzną – redaktorów mery¬torycznych i technicznych, korektorów, łamaczy tekstu, grafików itd. Wiedzę tę przybliża niniejsze opracowanie, które stanowi swego rodzaju kodyfikację norm wydawniczych w zakresie opracowania redakcyjnego tekstu.
Druga część pt. Wzory tekstów użytkowych zawiera opisy struktury i przykłady realizacji 55 gatunków tekstów użytkowych występujących we współczesnej polszczyźnie publicznej. Autorzy – Monika Zaśko¬-Zielińska, Anna Majewska-Tworek oraz Tomasz Piekot – uwzględ-nili w opracowaniu zarówno gatunki pisane, takie jak np. abstrakt, e-mail, wizytówka, jak i mówione, np. laudacja, komunikat poczty głosowej. Nie zapomnieli też o takich, które równie dobrze mogą być pisane, jak mówione, np. kondolencje czy przeprosiny, ani o takich, które wymagają jednoczesnej realizacji w piśmie i w mowie, np. pre¬zentacja. W drugim wydaniu autorzy rozszerzyli dobór przykładów w różnych gatunkach tekstów o te treści, które w ostatnich latach zaczęły pojawiać się częściej. Są więc nawiązania do korespondencji przez internet i w mediach społecznościowych, do prezentacji w for¬mie slajdów; podane są nowe wzory np. listu motywacyjnego, scena¬riusza przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej czy budowy treści komunikatu poczty głosowej w telefonie komórkowym. Niektóre wzory tekstów użytkowych zostały wzbogacone o przykładowe tre¬ści szczególnie przydatne i wykorzystywane w ostatnim czasie. Doty¬czy to m.in. postu w mediach społecznościowych, wątku na forum, FAQ czy opinii pisanych przez kupujących produkt w sklepie inter¬netowym. Autorzy dodali nowe wskazówki dla redagujących teksty, m.in. dla użytkowników programów komputerowych (np. tworzenie instrukcji w formie zrzutów ekranu) czy dla piszących ogłoszenie do gazety (np. prezentowanie zdjęcia w ogłoszeniu).
Jak pisać i redagować to książka, która powinna znaleźć wielu odbiorców. Może być pomocna zarówno tym, którzy zaczynają pisać i redagować lub robią to sporadycznie, jak i tym, którzy zawodowo zaj¬mują się pisaniem i redagowaniem tekstów. Wiedza nabyta z zakresu edytorstwa i typografii oraz poznanie struktury i przykładów realizacji różnych gatunków użytkowych sprawią, że dla wielu piszących to, co było trudne, stanie się zrozumiałe i łatwiejsze.