Koncepcja edukacji fizycznej Zdrowie Sport Rekreacja
Koncepcja edukacji fizycznej „Zdrowie, Sport, Rekreacja”, to programy nauczania wychowania fizycznego dla czterech etapów edukacyjnych. Jest to jedyny obecnie na rynku edukacyjnym spójny program kształcenia w zakresie wychowania fizycznego dla wszystkich etapów edukacji przygotowany w oparciu o nową podstawę programową wprowadzoną do realizacji 01 września 2009 r.
Książka „Zdrowie. Sport. Rekreacja. Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej” jest pierwszą częścią tej koncepcji. Zawiera ona program wychowania fizycznego dla klas I – III w oparciu o nową podstawę programową oraz przykłady podstawowych dokumentów pracy nauczyciela czyli:
-rozkłady materiału- szczegółowy plan pracy dla kolejnych klas;
- standardy wymagań i zasady oceniania;
- przykładowe konspekty zajęć;
- materiały do diagnozy i ewaluacji
Prezentowany w poradniku materiał może być wzorem i inspiracją dla nauczycieli w tworzeniu własnych dokumentów dostosowanych do realiów życia konkretnej placówki oświatowej. Podane przykłady planowania pracy, ćwiczeń, zabaw, gier i osnów lekcyjnych powinny nie tylko pomóc w prowadzeniu zajęć wychowania fizycznego, ale zachęcić także do poszukiwania własnych, ciekawych rozwiązań.
Książka winna być pomocą w planowaniu i organizacji zajęć wychowania fizycznego zarówno dla nauczycieli nauczania początkowego jak i specjalistów z zakresu wychowania fizycznego realizujących zajęcia edukacji fizycznej wydzielonych z edukacji wczesnoszkolnej.
ZAMIAST WSTĘPU; 7
PROGRAM WYCHOWANIA FIZYCZNEGO • EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA; 11
ZAKRES TREŚCI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO OKREŚLONY W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ PRZEDSZKOLI; 27
DIAGNOZA I PROGNOZA; 31
Wstęp; 31
Diagnoza stanu zdrowia i rozwoju fizycznego; 33
Diagnoza sprawności fizycznej; 35
Diagnoza rozwoju sprawności manualnej i proces? poznawczych; 36
Diagnoza rozwoju emocjonalno-społecznego; 37
ROCZNE PLANY PRACY W ZAKRESIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO; 41
Wstęp; 41
Szczegółowy roczny plan pracy nauczyciela nauczania zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego w klasie I szkoły podstawowej na podstawie programu wychowania fizycznego „Zdrowie • Sport • Rekreacja. Edukacja wczesnoszkolna”; 43
Szczegółowy roczny plan pracy nauczyciela nauczania zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego w klasie II szkoły podstawowej na podstawie programu wychowania fizycznego „Zdrowie • Sport • Rekreacja. Edukacja wczesnoszkolna”; 61
Szczegółowy roczny plan pracy nauczyciela nauczania zintegrowanego w zakresie wychowania fizycznego w klasie III szkoły podstawowej na podstawie programu wychowania fizycznego „Zdrowie • Sport • Rekreacja. Edukacja wczesnoszkolna”; 82
METODY REALIZACJI ZADAŃ W WYCHOWANIU FIZYCZNYM; 105
Trochę teorii; 105
Trochę praktyki – charakterystyka wybranych metod realizacji zadań ruchowych; 107
PLAN ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO; 115
Trochę teorii; 115
Trochę praktyki – konspekty zajęć wychowania fizycznego; 118
PRZYKŁADOWE KONSPEKTY ZAJĘĆ – KLASA I; 119
PRZYKŁADOWE KONSPEKTY ZAJĘĆ – KLASA II; 153
OCENIANIE; 173
Wstęp; 173
Zasady oceniania; 176