Podręcznik „Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne” prezentuje aktualną wiedzę medyczną z zakresu opieki nad pacjentem. Uwzględniono w nim zasady i techniki wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, diagnostycznych i leczniczych na różnych oddziałach szpitalnych.
Książka napisana jest w sposób przystępny, zawiera zabiegi i procedury wykonywania zadań opiekuńczych poparte zdjęciami najtrudniejszych elementów danej czynności, co ułatwi przyswojenie materiału.
Publikacja adresowana jest do studentów pielęgniarstwa, położnictwa, ratownictwa medycznego i fizjoterapii. Będzie również przydatna dla pielęgniarek oraz innych pracowników medycznych uzupełniających wiedzę i umiejętności w ramach kształcenia podyplomowego.
Z Przedmowy:
W odczuciu autorów podręcznik powinien przyczynić się do wzbogacenia zarówno studentów, jak i pracowników ochrony zdrowia o treści pozwalające im nabyć nowe umiejętności i wiedzę – pogłębić i udoskonalić te już posiadane oraz pomóc wykształcić wyobrażenie o tym, że tylko przestrzeganie praw pacjenta, poszanowanie jego godności i niezależności oraz dbałość o zapewnienie mu komfortu bio-psycho-społecznego są gwarancją prawidłowo przebiegającego procesu leczenia i pielęgnacji, a także naczelnym celem działań zespołu terapeutycznego. Jak bowiem twierdził Vernon Howard: „Zawsze idź przez życie tak, jakbyś miał coś nowego do nauczenia się, a tak się stanie”.
Dr n. med. Anna Baranowska – mgr pielęgniarstwa, specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa neonatologicznego i epidemiologicznego, nauczyciel akademicki, Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Wydział Nauk o Zdrowiu, Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej. Uczestniczyła w pracach Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu państwowego w dziedzinie pielęgniarstwa neonatologicznego i pediatrycznego.
Dr n. med., ukończyła Wydział Lekarski Akademii Medycznej w Białymstoku. Z wykształcenia jest pielęgniarką. Obecnie pracuje jako nauczyciel akademicki w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej UM w Białymstoku. Aktywnie uczestniczy w pracach naukowo-badawczych, w zjazdach i sympozjach naukowych. Brała udział w organizacji licznych akcji charytatywnych oraz organizacji dwudziestu i współorganizacji trzynastu krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych.
Jest autorem wielu rozdziałów w podręcznikach naukowych i zawodowych. Otrzymała nagrody dydaktyczne zespołowe JM Rektora UMB, a także nagrody i wyróżnienia za prace prezentowane na zjazdach i kongresach międzynarodowych.
Od wielu lat jest członkiem Wydziałowej Komisji Programowej na kierunku pielęgniarstwo, członkiem Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej oraz komisji przeprowadzającej egzamin dyplomowy z przygotowania zawodowego, a także członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej w Centrum Kształcenia podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.
Prof. dr hab. n. med. Elżbieta Krajewska-Kułak – lekarka, naukowiec, pedagog, społecznik, współtwórczyni oraz wieloletnia Dziekan i Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, kierownik Zakładu Zintegrowanej Opieki Medycznej UMB; Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu UMB, przewodnicząca Centrum Wolontariatu Wydziału Nauk o Zdrowiu UMB, pomysłodawczyni i organizatorka dorocznych Międzynarodowych Konferencji Naukowo-Szkoleniowych „Życiodajna śmierć – pamięci Elizabeth Kübler-Ross”. Kierownik Zakładu Zintegrowanej Opieki Medycznej UMB.
Aktywność zawodową nieustannie łączy z działalnością społeczną i charytatywną, przede wszystkim na rzecz dzieci chorych i niepełnosprawnych. Organizatorka wielu akcji dobroczynnych dla potrzebujących w kraju i na świecie – kwest, koncertów, aukcji itp.
Członek komitetów redakcyjnych i naukowych 12 czasopism naukowych. Redaktor naczelna czasopisma ,,Progress in Health Sciences”. Autor/współautor ponad 560 prac, 165 podręczników/monografii, 664 rozdziałów w podręcznikach/monografiach, 517 komunikatów zjazdowych. Odznaczona Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, a także Nagrodami Ministra Zdrowia za 2 podręczniki.
Zainteresowania naukowe obejmują interdyscyplinarne badania naukowe związane z promocją zdrowia i samoopieką w zdrowiu i chorobie, jakością życia pacjentów w różnych stanach chorobowych, narażeniami zawodowymi pracowników ochrony zdrowia, zachowaniami ryzykownymi oraz mikologię lekarską, laboratoryjną i środowiskową, problemy stygmatyzacji, opieki paliatywnej i wielokulturowości w medycynie, tanatoedukację.