Romantyczne koncepcje poezji
Książka Romantyczne koncepcje poezji. Poeta i Muza - relacja w stanie kryzysu stanowi propozycję odczytania wybranych utworów jako świadectwa dokonującego się w romantyzmie, charakterystycznego dla nowoczesności, kryzysu poezji. Jest on przedstawiony na przykładzie naznaczonego „lękiem przed wpływem" stosunku poety do źródła jego inspiracji i zarazem do tradycji reprezentowanych przez figurę Muzy. Zaproponowane tu interpretacje zmierzają do ukazania, jak
topos Muz w ujęciu romantyków ulega rozpadowi, konwencjonalizacji lub przeciwnie - zyskuje nowe znaczenia.
Książka składa się z części syntetycznej, ukazującej charakterystyczne dla całego romantyzmu tendencje w formułowaniu koncepcji poezji, oraz z części analitycznej - poświęconej Alfredowi de Musset i Juliuszowi Słowackiemu. Obydwaj poeci jawią się tu jako przedstawiciele pokolenia szczególnie mocno doświadczającego kryzysu poezji, którzy w swoich tekstach dokonują dekonstrukcji romantyzmu, pozostając w jego ramach.
Wprowadzenie 7
Wstępne ustalenia 11
Pokolenia romantyków 11
Romantyczne koncepcje poezji 14
Kryzys topiki Muz 17
Romantyzm jako kryzys 20
Romantyzm i nowoczesność 25
Topos zwrotu do Muzy w literaturze romantyzmu 29
Między zależnością a autonomią 29
Uśmiercanie i ożywianie toposu 34
Melancholia i bunt 43
Muzy w „szkole rozczarowania”: Musset – Słowacki 69
Wprowadzenie: Dzieci wieku 69
Zabawy (z) Muzą: ironiczna dekonstrukcja toposu 73
Muzy i Mussetowski „romantyzm negatywny” 73
Apogeum kryzysu: Muzy w poematach dygresyjnych Słowackiego 102
Muzy transgresywne: przełamywanie ironii 129
Muzy intymne i Muzy odziedziczone. Strategie ocalające Musseta 129
Pożegnanie z Muzami. Słowackiego redefinicja poezji 145
Próba dialektycznego powrotu do Muz 169
Trzy Noce z Muzą Alfreda de Musset 169
Jedna noc Poety i Natchnienia Juliusza Słowackiego 217
Zamknięcie 278
Zakończenie 283
Bibliografia 291
Nota bibliograficzna 309
Summary 311
Résumé 313