Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Sebastian Szymański dobrze pokazuje, w jaki sposób poszukiwanie sprawiedliwości zostało przesunięte na dalszy plan w stosunku do rozważań na temat osobistego zaangażowania we własne życie, problemu swobody popełniania niektórych błędów i prawa do zmiennych i prywatnych uczuć. Teorie uniwersalne i szukające jednomyślnych rozwiązań świetnie rozwiązują konflikty, w których ludzki indywidualizm nie jest silnie zaangażowany, ale zbyt wyraźnie przypominają totalitarny styl myślenia, jeśli sugerują, że racjonalnym wysiłkiem da się zbudować nowy, wspaniały świat.
Z recenzji prof. dr. hab. Jacka Hołówki
Książka zawiera bezstronną i dojrzałą naukowo analizę porównawczą i krytyczną podstaw teorii sprawiedliwości Johna Rawlsa oraz trzech wybranych stanowisk konkurencyjnych, sformułowanych przez A. Sena, K. Binmore'a i G.A. Cohena. Kompetentna i wyważona ocena dyskusji toczonych na temat koncepcji sprawiedliwości w świecie anglosaskim stanowi znaczący dodatek do polskiej filozofii społeczeństwa i polityki.
Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Szubki
Spis treści Podziękowania 9 Wprowadzenie 11 1. Uzasadnienie porównawcze – Amartya Sen 21 1.1. Do czego służy teoria sprawiedliwości? 21 1.2. Podejście transcendentalne i podejście porównawcze 23 1.2.1. Ilustracja: troje dzieci i flet 33 1.3. Przedmiot sprawiedliwości 36 1.4. Sprawiedliwość globalna 39 1.5. Elementy teorii sprawiedliwości 44 1.5.1. Rozum i emocje, obiektywność i bezstronność 44 1.5.2. Osoby i instytucje 48 Teoria wyboru społecznego 55 1.5.3. Obiektywność w teorii etycznej i bezstronność w teorii sprawiedliwości 60 Bezstronność zamknięta i otwarta 64 1.5.4. Racjonalność i inni 73 Usytuowanie i wiedza 73 Wielość bezstronnych racji 76 1.6. Publiczne rozumowanie i demokracja 81 1.6.1. Praktyka demokracji 86 1.7. Globalne gwarancje sprawiedliwości 91 1.8. Sen a Rawls 99 2. Uzasadnienie naturalistyczne – Ken Binmore 114 2.1. Od-Kantować Rawlsa 115 2.2. Ogólna charakterystyka stanowiska Binmore’a 117 02.3. Stabilność, efektywność, folk theorem i fairness 123 02.4. Nauka o moralności 135 02.5. Równowaga i efektywność 144 02.6. Podstawy wzajemności 150 02.7. Folk theorem raz jeszcze 154 02.8. Obowiązki i doskonała równowaga 161 02.9. Preferencje empatyczne 164 2.10. Geneza złotej reguły 170 2.11. Zasada użyteczności. Dlaczego nie? 180 2.12. Zasada zróżnicowania 189 2.13. Kilka normatywnych postulatów 198 2.14. Binmore a Rawls 203 3. Uzasadnienie radykalnie pluralistyczne – Gerald A. Cohen 210 3.1. Punkty niezgody 211 3.2. Krytyka uzasadnienia konstruktywistycznego 214 3.2.1. Krytyka metodologii Rawlsa 215 3.2.2. Zastosowanie zasad sprawiedliwości 220 3.2.3. Motywacja jednostek 223 3.3. Ocalić sprawiedliwość przed konstruktywizmem 226 3.3.1. Uzasadnienie konstruktywistyczne a inne typy uzasadnienia w ujęciu Rawlsa 226 3.3.2. Funkcje umowy społecznej 232 3.3.3. Fundamentalne zasady normatywne i reguły regulujące 238 3.3.4. Główny zarzut wobec konstruktywizmu 243 3.3.5. Silna wersja krytyki konstruktywizmu 246 Wolności demokratyczne 247 3.3.6. Rozpowszechniona wersja krytyki konstruktywizmu i jej krytyka 249 3.3.7. Fakty i normy 251 Problem loterii naturalnej 256 3.3.8. Sprawiedliwość jako cnota instytucji społecznych 260 03.3.9. Sprawiedliwość a inne wartości: efektywność i równość 264 3.3.10. Sprawiedliwość a stabilność 271 3.3.11. Czy sytuacja początkowa jest uzasadnieniem kontraktualistycznym? 273 3.4. Cohen a Rawls 279 Zakończenie 284 Bibliografia 293 Indeks nazwisk 300