0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2016

  • Wydanie/Copyright: wyd. 3

  • Autor: Zbigniew Skowron

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 16,70 zł
15,03 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku

Książka poświęcona refleksji teoretyczno-estetycznej trzech najwybitniejszych przedstawicieli powojennej awangardy: Johna Cage'a, Pierre'a Bouleza i Karlheinza Stockhausena. Przedstawione tutaj ich poglądy na najistotniejsze zagadnienia awangardowej twórczości obrazują - z jednej strony - ich świadomość estetyczną, z drugiej zaś są kluczem do pełnego zrozumienia ich utworów, które zrewolucjonizowały pod wieloma względami tradycyjne wyobrażenie muzyki.

Muzyczna twórczość awangardowa drugiej połowy XX wieku szła w parze z niezwykle bogatą, wielokierunkową refleksją nad muzyką, której przedmiotem stały się tak fundamentalne zakresy, jak twórczość, dzieło i percepcja (przeżycie estetyczne). Ich rozumienie uległo znacznemu, niekiedy całkowitemu, przewartościowaniu w porównaniu z zasadami zakorzenionymi w tradycji klasyczno-romantycznej.

******

Theory and aesthetics of the musical avant-garde of the second half of the 20th century

The book is devoted to the theoretical and aesthetic reflections of the three most eminent representatives of the musical avant-garde of the 1950s: John Cage, Pierre Boulez and Karlheinz Stockhausen. Based on their opinions, programmes and declarations, the author reconstructs the aesthetics of new music, in particular the views on works, artistic activities and perception. He presents the aesthetic awareness of Cage, Boulez and Stockhausen. The author analyses the concept of “musical avant-garde” in historical perspective.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Kulturoznawstwo
  • ISBN: 978-83-235-2219-5
  • ISBN druku: 978-83-235-2211-9
  • Liczba stron: 218
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp 7

Rozdział I. Awangarda muzyczna – zarys problematyki 13
1. Kwestie terminologiczne 13
2. Awangarda muzyczna w perspektywie historycznej 17
3. Koncepcje awangardowe w twórczości muzycznej XX wieku     30

Rozdział II. Dzieło muzyczne i jego kreacja w indeterministycznej koncepcji Johna Cage’a 45
1. Wizja muzyki przyszłości 45
2. Stosunek do tradycji 49
3. Twórczość a eksperyment. Muzyka eksperymentalna 52
4. Stosunek do podstawowych kategorii muzycznych 60
5. Przesłanki aleatoryzmu. Kompozycja jako dialektyka determinizmu i indeterminizmu 64
6. Indeterminacja jako podstawa bytowa dzieła muzycznego 69
7. Przesłanki estetyczne koncepcji Cage’a 76

Rozdział III. Strukturalna koncepcja uniwersum dźwiękowego Pierre’a Bouleza i jej aspekty estetyczne 81
1. Stosunek do tradycji 81
1.1. Postawa wobec twórczości Jana Sebastiana Bacha 84
1.2. Stosunek do twórczości Claude’a Debussy’ego 89
1.3. Krytyka koncepcji Arnolda Schönberga 92
2. Strukturalna koncepcja dzieła muzycznego 97
2.1. Przesłanki 97
2.2. Krytyka pewnych aspektów serializmu w fazie postwebernowskiej 99
2.3. Założenia organizacji strukturalnej materiału dźwiękowego 103
2.4 Koncepcja czasoprzestrzeni muzycznej 111
2.5. Seria a struktura utworu 117
2.6. Zewnętrzne kryteria organizacji dzieła 119
2.7. Organizacja syntaktyczna. Kryteria kombinacji i systematyzacji struktur serialnych 120
2.8. Nadrzędna organizacja struktur 127
2.9. Podsumowani 128
3. Refleksja na temat twórczości i aktu twórczego 128
4. Świadomość estetyczna Bouleza 136

Rozdział IV. Modele dzieła, twórczości i odbioru muzyki w ujęciu Karlheinza Stockhausena 141
1. Uwagi wstępne 141
2. Refleksja na temat dzieła muzycznego 143
2.1. Postawa wobec tradycyjnych sposobów kształtowania przebiegu dźwiękowego 143
2.2. Zwrot w kierunku muzyki eksperymentalnej 146
2.3. Koncepcje formalne z lat 50. i 60. 150
2.3.1. Forma punktualistyczna 150
2.3.2. Forma grupowa 153
2.3.3. Forma kolektywna 157
2.3.4. Forma wariabilna 159
2.3.5. Forma wieloznaczna 160
2.3.6. Forma momentowa 163
2.3.7. Podsumowanie 166
3. Rozważania na temat procesu twórczego 169
3.1. Przesłanki procesu twórczego w świetle programów i manifestów z lat 50. XX wieku 169
3.2. Pomysł i odkrycie jako komplementarne postawy twórcze 175
3.3. Materiał dźwiękowy jako przedmiot aktu twórczego 177
4. Uwagi o percepcji 178
5. Interioryzacja archetypów kulturowych Dalekiego Wschodu w twórczości i refleksji z przełomu lat 60. i 70. XX wieku 182

Zakończenie 190
Bibliografia 197
Indeks nazwisk i utworów 207
Summary 211

Inni Klienci oglądali również

25,44 zł 28,27 zł
Do koszyka

Niespodzianki w świecie Bogów

Od pewnego czasu życie Nike i Tate’a było wywrócone do góry nogami — od chwili, gdy się spotkali, od momentu, gdy pokochali, zmieniło się wszystko. I to nie tylko w ich życiu. „Niespodzianki w świecie Bogów”...
53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle ergonomii i dobrostanu pracowniczego

Człowiek, a zwłaszcza jego potencjał pracy, szerzej kapitał ludzki, jest kategorią znajdującą się w centrum zainteresowania nauk społecznych, zwłaszcza ekonomii i ergonomii. To właśnie dla jego dobra rozwija się przedsiębiorstwo i cała gospodarka. Z dr...
45,00 zł 50,00 zł
Do koszyka

Człowiek w pedagogice pracy

Książka składa się z sześciu tematycznych rozdziałów poświęconych zagadnieniu człowieka w pedagogice pracy. To książka naukowa o dużym ładunku innowacyjnych i oryginalnych treści. W rękach mądrego wykładowcy może znakomicie pełnić rolę ciekawej i...
60,30 zł 67,00 zł
Do koszyka

Język angielski w branży stomatologicznej

Pracujesz w gabinecie stomatologicznym odwiedzanym przez pacjentów zagranicznych? Ta książka pomoże Ci doskonalić kompetencje językowe.Język angielski zawodowy w branży stomatologicznej to kolejna książka do nauki języka obcego zawod...
9,89 zł 10,99 zł
Do koszyka

Druga podróż poślubna

Małżeństwo Chloe i Arystona miało służyć tylko umocnieniu rodzinnych interesów. Niestety, Chloe zakochała się w mężu. On nie odwzajemniał jej uczuć i po trzech latach rozwiedli się. Teraz, kiedy Chloe musi poprosić Arystona o przysługę, on zgadz...
10,80 zł 12,00 zł
Do koszyka

Czwarta Księga Ezdrasza. Zwana też Drugą bądź Trzecią Księgą Ezdrasza, Proroctwem Ezdrasza lub Apokalipsą Ezdrasza

Mimo iż Czwarta Księga Ezdrasza – pod takim tytułem figurująca w łacińskiej Wulgacie i przekładzie z Wulgaty na język polski, znana także i pod innymi tytułami – jako Druga Księga Ezdrasza (np. w Biblii Króla Jakuba), Trzecia Księga ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!