Tom, przygotowany w hołdzie Profesorowi Andrzejowi Zieniewiczowi przez jego doktorantów oraz pracowników Polonicum, stanowi efekt rozważań na temat różnych aspektów polskiej kultury w perspektywie glottodydaktycznej. Dostarcza czytelnikom cennych informacji o historii nauczania języka polskiego jako obcego, a jednocześnie eksploruje możliwe odpowiedzi na pytanie, jak zachęcić cudzoziemców do poznawania polskiej kultury.
*********
Many Far Voyages.
Polish Culture for Foreigners
The book, prepared in tribute to Professor Andrzej Zieniewicz by his doctoral students and the Polonicum scholars, is the result of reflections on various aspects of Polish culture from the glottodidactic perspective. Not only does it provide readers with valuable information on the history of teaching Polish as a foreign language, but it also explores possible answers to the question how to encourage foreigners to learn about Polish culture.
Wstęp – Paulina Potasińska 7 Rozdział I Sami sobie sterem, żeglarzem, okrętem, czyli o glottodydaktykach Grzegorz Leszczyński – Obecność Profesora, czyli Andrzeja Zieniewicza przypadki przez niegoż samego opisane 15 Justyna Zych – Czesław Miłosz jako glottodydaktyk 31 Piotr Kajak – Zakopane 1928 – pierwszy w historii wakacyjny kurs kultury polskiej (i języka polskiego) dla cudzoziemców 49 Rozdział II Trzeba mi wielkiej wody, czyli o oceanach literatury, sztuki i piosenki Anna Rabczuk – Kintsugi na lektoracie jpjo, czyli o poszukiwaniu piękna w niedoskonałości – propozycja glottodydaktyczna do realizacji wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju 69 Olga Masiuk – Dziś jest moje umieranie – o Metempsychozie, ostatnim tomie wierszy Jarosława Marka Rymkiewicza 90 Katarzyna Kołak-Danyi – Polskie dzieła sztuki, które mogą nadszarpnąć nerwy* i dlatego warto o nich mówić (*lub: poruszyć, oburzyć, rozbawić) 108 Tomasz Wegner – Polska muzyka w oczach internetowych wędrowców i poszukiwaczy 120 Rozdział III Wyspa! A ja tu leżę nieruchomy, czyli o niemożliwym Olga Hellich – Leo Lipski, Sławomir Mrożek. Literackie świadectwa odzyskiwania języka po doświadczeniu afazji 137 Izabela Głowacka – Rusofobia w topice polskiego romantyzmu 151 Piotr Seweryn Rosół – Pożegnania i powroty. Przypisy do długiego trwania Polski wyobrażonej we Francji (i nieco krótszego Francji wyobrażonej w Polsce) 168 Rozdział IV Navigare necesse est, czyli o języku Maria Kuc – Najnowsze słownictwo jako narzędzie odkrywania i obserwacji współczesnych przemian kulturowych (na materiale z Obserwatorium Językowego Uniwersytetu Warszawskiego) 193 Barbara Łukaszewicz – Perspektywa lingwakulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego – na przykładzie publikacji Zdaj się na polski! i Gramatyka z kulturą 210 Noty o autorkach i autorach 223 Indeks osób 229