„Chowanna” 2009, R. 52 (65), T. 1 (32): Terapia pedagogiczna
Punktem wyjścia prezentowanej publikacji jest treść i zakres pojęcia „terapia pedagogiczna”. To termin autorstwa Ottona Lipkowskiego, który terapię pedagogiczną rozumie jako wszelkie działania pedagogiczne mające zlikwidować lub ograniczyć zaburzenia rozwojowe oraz umożliwić jak najpełniejszy rozwój jednostkom z odchyleniami od normy. Terapia, o której mowa, to jeden z procesów znaczących dla realizacji procesu wychowania, podobnie jak rewalidacja, resocjalizacja, czy rehabilitacja. Cel postawiony w terapii pedagogicznej może być osiągnięty dzięki właściwie dobranym metodom, technikom i środkom, ale też dzięki tworzeniu odpowiedniego klimatu terapeutycznego.
W prezentowanych opracowaniach, których autorami są w przeważającej mierze nauczyciele akademiccy – pracownicy Katedry Pedagogiki Specjalnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii, skupiono uwagę m.in. na wpływaniu na sfery uczuciowe dziecka, wykorzystywaniu pożytecznych form działania, wyzwalaniu się zahamowań i blokad, działaniu twórczym oraz normowaniu zaburzeń.
SPIS TREŚCI
Wstęp (Adam Stankowski) / 5
Artykuły
ADAM STANKOWSKI
Terapia pedagogiczna - wprowadzenie / 9
KATARZYNA GABRYŚ
O wartościach terapeutycznych w praktyce wychowawczej pedagoga specjalnego / 33
EWA ŚWIĄC
Pomysły interpretacyjne a wartości (na przykładzie baśni) / 43
JOANNA GODAWA, MARTA NIEMIEC
Zastosowanie programu ART w pracy z dziećmi i młodzieżą agresywną / 55
KRYSTYNA MOCZIA
Nuuuda... w chorobie. Humor sytuacyjny jako antidotum na nudę / 73
ANNA KURZEJA, JOANNA GODAWA
Wykorzystanie zooterapii w terapii pedagogicznej na przykładzie terapii z udziałem psa / 85
KRYSTYNA MOCZIA, JOANNA GODAWA
Malowane słowem, gestem i oddechem..., czyli koloroterapia na zajęciach terapeutyczno-rewalidacyjnych / 97
DARIUSZ DZIUBA
Konferencja jako metoda wspierająca osiąganie niezależności oraz forma wyrażania oczekiwań przez młodzież niepełnosprawną intelektualnie / 109
STANISŁAW BYRA, MONIKA PARCHOMIUK
Optymizm dyspozycjonalny młodzieży niepełnosprawnej - wybrane konteksty / 115
TADEUSZ WOLAN
Uwarunkowania i tendencje do brutalizacji zachowań dzieci i młodzieży (w okresie transformacji ustrojowej w Polsce) / 133
ELŻBIETA WIŚNIEWSKA
Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej / 155
MARTA NIEMIEC
Problem przystosowania dzieci z ADHD do warunków szkolnych - (sposoby przeciwdziałania odrzuceniu i wykluczeniu społecznemu dziecka „innego”) / 169
BEATA PITUŁA, MAŁGORZATA KITLIŃSKA-KRÓL
Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców / 187
EWA GER
Typologia polskich wolontariuszy według systemu wartości-możliwości spójnego referencyjnego układu czynności pomagania / 207
ŠTEFAN VAŠEK, ALEXANDRA KASTELOVÁ
Porównanie systemów kształcenia pedagogów specjalnych w polskich i słowackich szkołach wyższych / 221
Recenzje
Nauczyciel wobec problemów współczesności. Red. Beata Pituła, Katowice, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka 2006 (Hanna Gawonicz) / 241
Teresa Wilk: Bukowno - między Małopolską a Górnym Śląskiem. Przestrzeń egzystencji i aktywizacji społeczności lokalnej (studium socjopedagogiczne). Kraków, Oficyna Wydawnicza, „Impuls” 2006 (Piotr Mosiek) / 247
Oświata polska 1944-1956. Wybór źródeł. Cz. 1: Lata 1944-1948. [Wybór] Stanisław M a u e r s b e rg, Marian W a l c z a k. Warszawa, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne 1999; Cz. 2: Lata 1949-1956. [Wybór] Stanisław M a u e r s b e rg, Marian W a l c z a k. Warszawa, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne 2000 (Witold Chmielewski) / 255
Tomasz Niemirowski: O naturze i wspomaganiu rozwoju umysłowego. Lublin, „Innovatio Press” Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji 2008 (Ryszard Stachowski) / 259
Wspomnienia
Profesor Jan Poplucz (1932-2008) / 265