Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, t. 4
Zainteresowanie osobami z różnymi rodzajami dysfunkcji, ich potrzebami i możliwościami podlega ciągłej ewolucji. Analizując dane z literatury omawiającej problemy osób niepełnosprawnych w ciągu ostatnich stu lat, można zaobserwować zmiany w podejściu do procesu terapii, edukacji, socjalizacji i rehabilitacji.
Obecnie poglądy na funkcjonowanie osób niepełnosprawnych wskazują na celowość i trafność w podejmowaniu przez nie same decyzji i branie odpowiedzialności za swoje postawy i rozwój. W książce znajdziemy m.in. rozważania na temat poczucia jakości życia niepełnosprawnych, pozytywnych postaw społecznych warunkujących skuteczną rehabilitację, problemu zapomnianych niepełnosprawnych pacjentów, psychologicznych wyznaczników walki z chorobą, statusu osób niepełnosprawnych, metod terapii wobec dzieci z defektami.
Zawarte w publikacji treści powinny przyczynić się do poszerzenia i upowszechnienia wiedzy w obszarze tak trudnym i skomplikowanym, jakim jest praca z osobami niepełnosprawnymi.
Wstęp (Anna Klinik) 7
Introduction (Anna Klinik) 11
Teresa Żółkowska; Usługi dla dorosłych osób z niepełnosprawnością – integracja czy segregacja 15
Barbara Olszewska; Zakres i wybrane formy opieki nad osobami niepełnosprawnymi 25
Jacek Błeszyński; Usprawnianie czy asymilacja? Kierunki działań podejmowanych w pedagogice specjalnej na przykładzie zaburzeń autystycznych 35
Krystyna Baranowicz; Dzieci rodziców niepełnosprawnych 47
Ewa Kochanowska; Integracja edukacyjna dzieci niepełnosprawnych w ocenie rodziców 53
Ewa Dyduch, Barbara Grzyb, Julia Machowska; Wczesne wsparcie rodzin wychowujących dzieci z zaburzeniami rozwoju 63
Irena Ramik-Mażewska; Od izonomii w stronę alienacji – sytuacja rodzinna dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną 77
Danuta Wolska; Antycypacja ról społecznych pełnionych w dorosłym życiu przez młodzież z wieloraką niepełnosprawnością 87
Anna Fidelus; Niepełnosprawność a odrzucenie w grupie rówieśniczej 103
Jarmila Žolnová; Wsparcie społeczne postrzegane przez dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w warunkach reedukacji 113
Dorota Prysak; Uwarunkowania procesu terapii w domach pomocy społecznej osób głęboko niepełnosprawnych intelektualnie 121
Irena Motow, Marta Motow, Janusz Kubacki; Społeczne konteksty integracyjnego kształcenia w szkołach wiejskich 131
Jolanta Ostasz; Wolontariusze – przyczynek do badań nad postawami wobec osób niepełnosprawnych 141
Małgorzata Sekułowicz; Genialni autyści. Prawda czy mit? 151
Eugenia Smyrnova-Trybulska; Technologie informacyjne, Internet, kształcenie na odległość – nowe możliwości dla osób niepełnosprawnych 167
Matylda Pachowicz; „Szkoła fotografii” jako jedna z ofert kształcenia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną 183
Dorota Lizoń-Szłapowska; Aktywizacja zawodowa osób upośledzonych umysłowo 191