Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju
Książka Rodzinne, psychologiczne i edukacyjne wyznaczniki rozwoju stawia pytania i poszukuje odpowiedzi o najkorzystniejsze warunki do rozwoju i egzystencji w przypadku dziecka, szczególnie dziecka, którego rozwój przebiega w sposób nietypowy, mającego specjalne potrzeby edukacyjne, ale także człowieka dorosłego, skoro ujmujemy rozwój jako proces ciągły.
Praca stanowi pokłosie Jubileuszowej Konferencji z okazji 30-lecia Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Umożliwiła ona spotkanie mistrzów w dziedzinie psychologii z niemal wszystkich polskich uczelni wyższych.
Do rąk Czytelników oddajemy ostatni – trzeci tom publikacji z tej konferencji. Zachęcamy do zapoznania się z dwoma poprzednimi: Współczesny człowiek w świetle dylematów i wyzwań: perspektywa psychologiczna pod redakcją Mieczysława Plopy i Magdaleny Błażek (2008); Kliniczne i sądowo-penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka pod redakcją Gabrieli Chojnackiej-Szawłowskiej i Beaty Pastwy-Wojciechowskiej (2007).
Wstęp 9
Część I. Rodzinne wyznaczniki rozwoju 15
Maria Straś-Romanowska; Szanse i zagrożenia rozwoju człowieka we współczesnym świecie 15
Roman Ossowski; Człowiek niepełnosprawny w rodzinie – dylematy rozwoju i wsparcia 25
Teresa Rostowska; Psychologiczne determinanty jakości życia rodzinnego. Pojęcie jakości życia i kierunki badań 39
Barbara Harwas-Napierała; Komunikacja wewnątrzrodzinna a jakość życia rodziny 49
Maria Kaźmierczak; Empatia w związkach małżeńskich 61
Iwona Janicka; Dynamika związku a wzajemna zależność partnerów kohabitujących 71
Aleksandra Nowakowska; Jakość życia w związkach marynarskich 83
Piotr Połomski; Jedynactwo w perspektywie XXI wieku 97
Aleksandra Lewandowska-Walter; Psychospołeczne uwarunkowania adaptacji dzieci do życia w rodzinie zrekonstruowanej 113
Agnieszka Miłkowska; Lęk i depresyjność u młodzieży w świetle systemowych zasobów rodzinnych 123
Bożena Petrykowska, Monika Zielińska; Postawy rodziców dziecka autystycznego 129
Grażyna Poraj; Rodzina jako środowisko stymulujące agresywne zachowanie dzieci na różnych etapach rozwoju 135
Część II. Edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju 145
Alina Kolańczyk; Nieuświadamiana kontrola afektu. Od pierwszeństwa afektu do kontroli działania (czy eksperymentator powinien rozumieć osobę badaną?) 145
Grażyna Krasowicz-Kupis; Świadomość językowa a komunikowanie się za pomocą pisma 159
Izabela Pietras; Młodzież z dysortografią – próba typologii 167
Krystyna Sochacka; Znaczenie płci w procesie nauki czytania 175
Celestyna Grzywniak; Przetrwałe odruchy a powstanie trudności szkolnych u dzieci w wieku szkolnym 181
Irena Sorokosz; Radzenie sobie ze stresem szkolnym a osobowość uczniów z dysleksją 191
Urszula Oszwa; Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro 199
Aneta R. Borkowska; Oblicza impulsywności w zespole ADHD 207
Małgorzata Lipowska, Leszek Buliński; Współczesne koncepcje współwystępowania dysleksji rozwojowej i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 215
Dorota Kalka; Przyszłość w oczach młodzieży – jak i co planują adolescenci z nadpobudliwością psychoruchową, dysleksją oraz młodzież uzależniona? 225
Marta Łockiewicz, Dorota Kalka; Efektywność Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz we wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa 231
Marta Bogdanowicz; Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną – dane Kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA) 237
Paulina Petrus, Katarzyna Jaroszewska, Anna Konopacka-Rzepiak, Joanna Lewańczyk, Natalia Rybak; Wartość różnorodności – obcojęzyczna szkoła a czytanie w języku ojczystym 259
Monika Zielińska, Aneta Bagińska, Beata Kubiak; Funkcjonowanie poznawcze wysokofunkcjonujących osób z autyzmem wczesnodziecięcym i zespołem Aspergera 271
Henryk Olszewski; Psychologia wobec starzenia się i starości: o paradoksach związanych z pojęciem adaptacji do wieku 277